Författare Ämne: Sökväg för mediafiler och replikering samt max längd på sökväg  (läst 314 gånger)

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
Jag har problem med varierande sökväg för mediafiler. I dator X har jag mina media på C och i dator Y på D. I övrigt är det samma sökväg. Detsamma gäller övriga kataloger som db och gedcom.

Problemet som jag har är att just sökvägen för mediafiler inte kan vara olika mellan datorerna, följer förmodligen med i konfigfiler vid replikering. Övriga kataloger har jag inga problem med att det är ex. vis olika diskar. Har letat i forumet då jag har ett svagt minne av att detta har diskuterats men hittar inget. Är detta något jag har missat att det måste vara exakt detsamma för just media men ej för övriga "förvaringar"?

När sökvägar ändå är uppe så hittade jag dessa inlägg i hastigheten, försökte lite snabbt tyda ut ur Gedcom vilket som gäller men klockan är för mycket, kan någon räta ut frågetecknet angående max antal tecken i gedcom?

Max längd är nu 248 tecken. Det ska nämnas att gedcom-standarden endast har 30 tecken vilket är mycket snålt och i praktiken för lite.

Huvudkatalogen för media i Genney återspeglar inte i nuläget strukturen där filerna ligger. Däremot går att strukturera dina filer på hårddisken.
Dock finns det vissa problem med det. Ett problem är att Gedcom-standarden bara stöder 90 tecken för filnamn, vilket kan bli problem om man ska involvera en mapp-struktur. Det kan då också medföra problem vid export till någon annan applikation som då inte stöder det.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1464
    • Visa profil
SV: Sökväg för mediafiler och replikering samt max längd på sökväg
« Svar #1 skrivet: 2018-08-02, 12:58:03 PM »
Det har varit uppe förut och just media har sökvägen kopplad till registret, för att man ska kunna ha olika media-mappar, medan resten är kopplad till användaren. Problemen med sökvägarna är under utredning och det är lite komplext då det handlar om relativa sökvägar som ska kunna fungera på olika OS.

Standardvärdet för gedcom är 30 tecken och det bygger på att man bara ska använda sig av filnamnet. Även om man i Genney kan ha media i olika undermappar rekommenderar jag ändå att försöka ge filerna unika namn då man undviker problem om man skulle behöva lägga allt i samma mapp.

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
SV: Sökväg för mediafiler och replikering samt max längd på sökväg
« Svar #2 skrivet: 2018-08-02, 13:50:25 PM »
Snabbt och till fullo besvarad fråga, case closed! ;D