Författare Ämne: Frågor om Media  (läst 1555 gånger)

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Frågor om Media
« skrivet: 2019-06-10, 13:17:41 PM »
Håller på med Media.
Under Dokument->Genney->Media har jag skapat underkataloger.
Detta för att kunna hantera hundratals bilder och andra dokumet.
Detta verkar vara helt ok.
Sedan kopierar jag in de bilder jag vill ha till dessa kataloger.
När jag sedan använder en av dessa bilder i t.ex. en händelse i biografin så frågar Genney om jag vill kopiera den till mediakatalogen. Jag svarar då nej för jag har ju redan lagt den där och det är därifrån jag hämtar den. Har det någon betydelse om jag gör på ena eller andra sättet?

Sedan när jag går in på Media under Hantera så visas alla bilder och dokument i ett enda fönster. Även de i underkatalogerna.
Hade det inte varit bättre om man hade kunnat ha katalogstrukturen också där. När jag skall leta efter ett dokument så minns jag kanske inte för tillfället vad det heter men kanske att jag lagt det under bouppteckningar under en viss person. Ingen konst att hitta det där. Men om jag skall titta igenom alla hundratals bilder i ovan nämnda fönster så kan det vara jobbigt.

När jag lägger till en bild under en händelse-Media så öppnas ett fönster där jag kan välja en bild. Det är bara det att där finns inte min senaste katalog "Bouppteckningar" med. Då måste jag gå upp till ""Leta" och välja Dokument sedan Genney, sedan Media och då finns katalogen med så att jag kan gå in i den och välja bild.
Antingen är det en bugg i Genney eller att jag jobbar bakvänt på något sätt som inte programutvecklarna tänkt sig.
« Senast ändrad: 2019-06-10, 15:12:31 PM av Farfar »

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Frågor om Media
« Svar #1 skrivet: 2019-06-11, 10:12:22 AM »
Det finns ett flertal som har lite bekymmer med att förstå media och det är möjligt att hanteringen av media skulle kunna utformas på ett annat sätt. Det som verkar vara det största problemet är att man sätter likhetstecken mellan media och den filen som är kopplad till media. Media är istället ett objekt, ungefär som en källa, till vilket det är kopplat en fil eller url, titel, beskrivning m.m.

Under hantera > media ser man alla media som kopplats till en händelse, person, familj, källa eller källhänvisning i släktregistret.

När man kopplar till ett media med fil till en händelse, person, familj, källa eller källhänvisning kan man välja att:
  • hämta från fil
  • hämta från medalista (dvs. den under hantera > media)

Väljer man att hämta från fil skapas ett nytt media, och man får då frågan om man vill att det ska kopieras till mediakatalogen, till skillnad från om man hämtar det från medialistan då man kopplar till ett redan existerande media.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Frågor om Media
« Svar #2 skrivet: 2019-06-11, 11:53:28 AM »
När media är koppla till en fil som det vara bra om man kunde både sortera på underkataloger och göra urval på underkataloger (för att minska antalet visas)

När det gäller media som pekar till URL:er skulle det vara bra om man kunde göra urval med hjälp av sökning på URL:ens namn. Jag kom på nu att det samma gäller vanliga filer också!

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Frågor om Media
« Svar #3 skrivet: 2019-06-11, 17:32:09 PM »
Jag förstår - tror jag.
Är medialistan en databas som ingår i backup när sådan görs?
I medialistan ingår inte själva objektet utan en pekare till var det finns någonstans. Fil eller URL. (Detta är en fråga och ej ett påstående.)
Då har väl katalogen Media under Genney i Dokument egentligen ingen funktion att fylla? Annat än vid en backup då det gäller att få filerna på plats igen. Ingår det i en systembackup?
Om mediaobjekt måste visas samtliga i ett fönster så gäller det att ge dem namn som gör att det framgår vad det är och var det finns.
I detta fallet i mediakatalogen under Genney kan t. ex. filnamnet vara "bouppteckningar-NilsNilsson-(01) Medelstad-häradsrätt-K-FII-167-1913-Bild-330-Sida-11 (3).jpg". Då blir det både lite struktur och beskrivande.
Om jag väljer att hämta från fil och svarar ja på att kopiera till mediakatalogen kan jag ej välja underkatalog där.
Tål att fundera på.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Frågor om Media
« Svar #4 skrivet: 2019-06-11, 17:43:01 PM »
Är medialistan en databas som ingår i backup när sådan görs?
Nej, medialistan listar helt enkelt alla media-objekt, som t.ex. källor. Listan är knuten till släktregistret och precis som för källor kan man välja att koppla en befintlig källhänvisning eller lägga till en ny, hoppas det är begripligt.
Då har väl katalogen Media under Genney i Dokument egentligen ingen funktion att fylla?
Precis som för källor kan du där välja en befintlig.
« Senast ändrad: 2019-06-11, 17:44:48 PM av Administrator »

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Frågor om Media
« Svar #5 skrivet: 2019-06-12, 01:18:34 AM »
Då har väl katalogen Media under Genney i Dokument egentligen ingen funktion att fylla? Annat än vid en backup då det gäller att få filerna på plats igen. Ingår det i en systembackup?

Första punkten vid systembackup är just Media-katalogen.

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Frågor om Media
« Svar #6 skrivet: 2019-06-12, 07:46:27 AM »
Tack för svaren.