Författare Ämne: Faddrar, dopvittnen  (läst 4667 gånger)

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Faddrar, dopvittnen
« skrivet: 2018-08-29, 21:11:42 PM »
Vid import från Disgen länkas faddrar och dopvittnen inte till sina respektive personer. De blir okopplade ensamma individer i databasen.
Hur kan man hantera - koppla dessa faddrar & dopvittnen i Genney?
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
SV: Faddrar, dopvittnen
« Svar #2 skrivet: 2018-08-30, 09:53:35 AM »
Tack för länk.
Förstår att Genney inte har funktioner för att hantera faddrar såsom Disgen gör.
Tacksam för tips på hur jag gör om jag vill ta med faddrar och dopvittnen i Genney-trädet.
Gör man det lämpligen som skriven notis i dopnotisen? Eller?

Kommer Genney att utveckla en fadderhantering i likhet med Disgen?
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-08-30, 16:55:56 PM »
Det finns diskussioner om det i forumet nånstans men förslagsvis som notering i händelsen eller som citerad text i källhänvisningen. Vill man ha kopplingen mellan en fadder och en faktisk person i registret kan man nu göra en länk med syntaxen [Ixxx], dvs. id:et mellan hakparenteser som öppnar personen.

Problemet med den fadderhantering Disgen har är tydlig här då det inte finns i gedcom-standarden. Det lösning jag föreslår ovan tycker jag personligen räcker.

Vad är det man kan göra i Disgens fadderhantering?

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-08-31, 00:35:28 AM »
Att notera faddrar kan vara en hjälp i släktforskningen. Det var inte ovanligt att faderskapet hade släktband till gudsonen/dottern.
Kan du utveckla din idé lite mer i detalj. jag vill gärna prova.
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-08-31, 07:28:58 AM »
Självklart är faddrar en bra hjälp i forskningen men jag menar att den kan ingå i den standard som redan finns.

Se bilder med exempel av faddrar i händelse respektive källhänvisning. Om man vill kan man också, som i bilden, lägga till en länk om personen redan finns i registret. Länken ger rent visuellt information att den finns och öppnar biografin för personen. Vid webbpublicering följer länken med och öppnar då personakten. Nackdelen skulle möjligen vara att det är onödig information vid utskrifter och liknande.

Vad gäller sökning kan man säkert lösa det på ett personligt sätt t.ex. att koppla befintliga faddrar till en grupp eller liknande.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2018-08-31, 11:16:21 AM »
Bra funktion, men lite svår att hantera: Jag hittar inget bra sätt att kopiera ID-numret från dopvittnet till notisen. Jag markerar dopvittnet och noterar manuellt ID-numret som visas längst ner till höger i bottenlisten (går inte att kopiera). Sedan går jag tillbaka till den döpta och skriver in [Ixxxx] manuellt.

Hade varit perfekt med en funktion för 'Infoga länk' (t ex högerklick), som öppnar personsök och sedan klistrar in hela länken med hakparenteser och I. Åtminstone att man kunde kopiera detta direkt från bottenlisten, men då måste man lämna händelseregistreringen..

Länken fungerar inte i Visningsläget.

Det skulle gå att även lägga länkar åt andra hållet, dvs vilka ID som en viss person varit dopvittne för. Det är ju också intressant att kunna se. Men för att få överblick åt båda riktningarna krävs väl en mera strukturerad hantering i Genney, vilken inte är kompatibel med Gedcom?   ... vilket i o f s inte vore en katastrof! Så länge man håller sig till Genney skulle man ha stora fördelar av en sådan struktur!
« Senast ändrad: 2018-08-31, 11:20:10 AM av Hans »
Hans Rosenlund

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-08-31, 15:37:52 PM »
Hans, jag håller med. En copy/pestfunktion på I??? hade varit kalas.

Det känns som om mitt arbetsflöde kommer att bli såhär (tacksam för fler tips):
Hos faddern antecknas:
a) Kan vara en släkting som redan finns i trädet:
Ny händelse > Egen händelse: (välj händelse för person alt händelse för familj > Etikett: Skriv; Fadder alt Dopvittne > Datum: Skriv; Barnets födelsedatum > Plats: Barnets dopplats > Notering: Skriv Barnets namn och [I????] > Källor, Media: kopplas till Barnet, om man vill.
b) Om fadder och fadderbarn inte är släkt.
Lägg upp personen i: Skapa Ny Person > Mata in uppgifter enligt a).
c) Anteckning hos barnet > Ny händelse Egenhändelse > Etikett: Fadder > Datum: Dopdagen > Plats. Samma som platsen för dop > Notering: Fadder: Namnet och [I????] och andra uppgifter om faddern.

Lite pyssel med att gå mellan fadder och fadderbarnet. Men pilarna Föregående/efterföljande gör det relativt smidigt att gå mellan dem.

Sök i F3 > Text > Fadder Faddrar Dopvittne Dopvittnen, eller vilket ord man valt att använda. Alla personer får man fint uppradade i Sökresultatet. Jag har dessa som Grupp.

Har inte kollat hur utskrifter ser ut med detta upplägget på fadderregistrering.
//Lasse

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-09-08, 15:49:57 PM »
I anteckningen Egen händelse (mycket bra funktion för övrigt) kan man göra två val; 1. Händelse för Familj, alt. 2. Händelse för person.
Väljer man alternativet Familj kommer make/maka/partners namn med i Levnadsbanans översikt (under rubriken Detalj).
Vid val av Händelse för person, är fältet Detalj blankt.
Frågor:
a) Familjevalet: Kan man koppla en annan person inom familjen till denna händelse?
b) Personvalet: Hur gör man för att skriva en kommentar så den hamnar under rubriken Detalj?
Jag kan se behov av funktioner enligt a+b.
//Lasse