Genney forum

Användning => Hur gör man för att ...? => Ämnet startat av: EWO skrivet 2019-05-01, 19:24:19 PM

Titel: Radera delar av kopierat träd
Skrivet av: EWO skrivet 2019-05-01, 19:24:19 PM
Jag har dna-testat två av mina släktingar, en syssling och en kusin till min mor. Jag vill gärna lägga upp de delar av mitt träd som också är deras träd på tre olika dna-sajter.

Hittills har jag kopierat över mitt "originalträd" träd till varsin ny fil och döpt respektive fil till deras respektive namn. I min mors kusins träd har jag också kompletterat med unika uppgifter om hennes mors sida (som INTE är intressant för min del).

Måste jag gå in och markera varje liten kärnfamilj och radera successivt, eller finns det en snabbare väg? Det är ju hela grenar av trädet som skall klippas bort ...

Mvh Eva
Titel: SV: Radera delar av kopierat träd
Skrivet av: mjo skrivet 2019-05-01, 19:28:28 PM
Klicka på "Huvudmeny" -> "Sök" och sedan fliken "Släktskap". Gör dina val och klicka på knappen "Sök".

Klicka sedan på "Arkiv" och "Exportera". Välj att exportera "Sökresultat" samt eventuella andra val och exportera sedan till en Gedcom 5.5-fil.

Den filen kan du sedan importera till de sidor du önskar.
Titel: SV: Radera delar av kopierat träd
Skrivet av: EWO skrivet 2019-05-02, 21:29:30 PM
Tack för hjälpen!

Mvh Eva
Titel: SV: Radera delar av kopierat träd
Skrivet av: larsgmb skrivet 2019-05-25, 18:42:40 PM
Jag har exporterat en gren enligt ovan till eget register.
Men hur får jag bort den grenen från det ursprungliga trädet?
Måste jag deleta en person i taget?
Titel: SV: Radera delar av kopierat träd
Skrivet av: Administrator skrivet 2019-05-26, 08:12:04 AM
Måste jag deleta en person i taget?
Nej, du kan exportera allt utom den grenen till ett nytt register.
Titel: SV: Radera delar av kopierat träd
Skrivet av: larsgmb skrivet 2019-05-26, 08:15:07 AM
Måste jag deleta en person i taget?
Nej, du kan exportera allt utom den grenen till ett nytt register.
Ja det är ju en variant som jag inte tänkte på :)
För att slippa radera en person i taget.
/Tack