Genney forum

Allmänt => Allmänt om Genney => Ämnet startat av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 08:23:53 AM

Titel: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 08:23:53 AM
Jag tänkte exportera en gedcomfil från MinSläkt in till Genney 2 för att se om html-filerna ser bättre ut än de i MinSläkt. När jag ska exportera så frågar MS om jag vill göra en ANSEL, UTF-8 eller en ANSI! Vilken ska jag välja för att det ska fungera bäst i Genney?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Administrator skrivet 2018-01-19, 10:18:26 AM
UTF-8
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 13:02:54 PM
Okej, tack!
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 17:44:04 PM
Nu har jag importerat gedcomfilen och försökte exportera den som html. Det står mycket privat trots att jag bortmarkerat begränsningarna. Jag har denna på en privat hemsida där man behöver den exakta adressen för att kunna se så det är inte allmän info. Dessutom fick jag ett meddelande om att "denna demo bara tillåter 100 personer" eller något liknande. Varför? Inga foton eller dokument kom heller med! Vad har jag gjort för fel? Är det meningen att det ska vara så här?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: MartinB skrivet 2018-01-19, 17:56:37 PM
Hej Lotta,

Gedcom-filen i sig innehåller inga filer och dokument, utan bara information om vilka filnamn som används.
I MinSläkt har du en inställning som pekar ut var MinSläkt letar efter bilder och dokument (Arkiv -> Inställningar för arkivet -> Bilder). Dessa bilder och dokument behöver du flytta eller kopiera till den mapp där Genney letar efter bilder och dokument. Du hittar inställningen i Genney under  Arkiv -> Inställningar -> Organisation. Där finns en inställning som heter "Media". I den mappen som står där, ska bilderna ligga. Alternativt kan du klicka på "Bläddra" och byta mapp till den mappen där du har allt.
Personligen föredrar jag att ha en kopia av allt mitt material i en mapp avsedd just för släktforskningsprogrammet, så jag hade kopierat alla bilder/dokument till den mappen som Genney är inställd på.

Om du inte har köpt en licens av Genney så blir det att programmet kör i Demo-läge, dvs för att du ska kunna prova på programmet innan du bestämmer dig för att köpa det. Då är det begränsat till 100 personer (se under Licens här på webbsidan om Demo)

Angående varför det står "privat", där jag har inget bra förslag utan att veta inställningarna och hur allt ser ut i just ditt arkiv. Kanske support kan hjälpa.

/Martin
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 17:58:52 PM
Okej, tack för info. Men jag har ju licens för Genney, jag får ju meddelanden om uppgraderingar och så. Så hur gör jag då?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: MartinB skrivet 2018-01-19, 18:00:49 PM
Hej igen!

Om du går till fliken "Hantera" i Genney och klickar på knappen "Licens" står det att du har en giltig licens? I så fall överlämnar jag frågan till Genney-supporten, låter som något kanske är fel i så fall!

/Martin
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: MartinB skrivet 2018-01-19, 18:01:54 PM
Du kanske annars kan prova att logga in på "Mina sidor" på webbensidan och ladda hem licensen igen och lägga in den igen i programmet, ifall du får meddelandet att du inte har någon giltig licens.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 18:43:04 PM
Det verkar som om jag inte registrerat licensen? Det verkar också som att jag har/hade licens för Genney 1 men den har jag ju tagit bort när jag installerade 2, enligt instruktion. Verkar också som om att jag måste betala 300 kronor igen för att uppgradera! Stämmer det? Det står ingenstans om att det kostar att ladda ner/uppgradera till 2:an. Borde det inte det? Jag trodde att det bara var att köra på liksom. :-(
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: MartinB skrivet 2018-01-19, 19:05:56 PM
hej!

Det står om uppgradering här: https://genny.se/content.php?rid=143 (det finns en länk till sidan i högermenyn på Licens-sidan).

När ett program går från version 1 till 2, eller annan "hel" siffra så innebär det att utvecklaren gjort stora förändringar/förbättringar och lagt ner många timmar på nya funktioner. Det brukar då vara rimligt att en ny licens kommer till en viss kostnad (för värdet av de nya funktionerna och nedlagd tid).

Medans buggfixar och förbättringar och mindre ny funktionalitet brukar innebära att versionen går från t.ex. 2.0 till 2.1 och då är det fortfarande samma licens och förbättringarna ingår i licenskostnaden.

Hör med supporten om något är oklart, mitt tips! :)

/martin
(jobbar som utvecklare)
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 19:40:22 PM
Ja det är väl kanske rimligt att få betalt för sitt arbete, jag var bara inte förberedd på det. Men jag undrar bara över en sak; Du nämner att jag skall kopiera alla foton och dokument från MS och lägga dem i en mapp i Genne, Media. Räcker det för att bilderna och dokumenten hittar rätt person då? Behöver man inte "peka" i Genney också?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: MartinB skrivet 2018-01-19, 19:44:22 PM
Hej,

Jag tror det ska räcka, du kan ju titta på en person i Genney som du vet har bilder, och se under fliken Media i biografin om dom syns där, bara att den inte hittar bilderna på hårddisken

/Martin
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-19, 22:26:47 PM
Okej, en sista fråga (?), finns det någon sida med html man kan kika på och se hur det ser ut?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: MartinB skrivet 2018-01-19, 22:29:42 PM
Här är ett exempel: http://jonasfarmor.stromshall.se/I720.htm

Webbsidan som genereras har "responsiv design", vilket innebär att den anpassar sig efter skärmens storlek, och därmed fungerar bra i mobil. MinSläkt är inget vidare på det, och använder föråldrad teknik.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-20, 09:29:08 AM
 Tack. Ja det ser ju onekligen bättre ut än i MS! Även här noterar jag att det står PRIVAT och undrar fortfarande varför och vad det står för?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Administrator skrivet 2018-01-20, 09:53:28 AM
Standardinställningen har begränsningar för vad den visar för personinnehåll och är personen exkluderad visas privat.

[bifogad fil raderad av administratör]
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: ipahlm45 skrivet 2018-01-20, 14:14:27 PM
Hej Lotta.
Prova att gå in på fliken Publisera gå till fliken Urval Begränsningar där kan du välja vad som skall visas, om du tar bort alla bockar där visas allt, där kan du bestämma vad som skall visas men man bör inte visa personer som lever.
MVH
Ingvar Pahlm
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-21, 11:07:34 AM
Hej,

Jag tror det ska räcka, du kan ju titta på en person i Genney som du vet har bilder, och se under fliken Media i biografin om dom syns där, bara att den inte hittar bilderna på hårddisken

/Martin

Är det bäst att lägga bilder o dokument i Mediamappen i 2 mappar om man, som jag, har 2 olika släktträd; ett för min sambo och ett för mig själv.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: LiD skrivet 2018-01-21, 12:28:18 PM
Standardinställningen har begränsningar för vad den visar för personinnehåll och är personen exkluderad visas privat.

Om jag gör en publicering till websida så får jag Privat på alla fäder och mödrar som inte är registrerade, dvs okända.
Jag skulle gärna vilja slippa det eftersom det antyder att det finns information som inte visas, vilket det inte gör.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-21, 14:46:36 PM
Hej Lotta.
Prova att gå in på fliken Publisera gå till fliken Urval Begränsningar där kan du välja vad som skall visas, om du tar bort alla bockar där visas allt, där kan du bestämma vad som skall visas men man bör inte visa personer som lever.
MVH
Ingvar Pahlm

Okej, tack. Har nu löst licensen för 2:an så ska bli intressant att se vad skillnaden blir. Jag har en privat hemsida där bara släkten har adressen så jag tror inte det är någon fara att ta med nu levande.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-29, 21:40:34 PM
Här är ett exempel: http://jonasfarmor.stromshall.se/I720.htm

Webbsidan som genereras har "responsiv design", vilket innebär att den anpassar sig efter skärmens storlek, och därmed fungerar bra i mobil. MinSläkt är inget vidare på det, och använder föråldrad teknik.

Hur gör jag för att få det se så här bra ut som ovan! Min html ser inte riktigt klok ut och fotona blir jättestora!

[bifogad fil raderad av administratör]
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: LiD skrivet 2018-01-30, 07:55:38 AM
Är den stora bilden en presentationsbild eller ligger den som media under någon händelse?

Det verkar som att man inte kan justera bildstorlek när man publicerar, det finns ingen inställning för bilder.
Frågan är var man justerar det? Och vad som i slutänden bestämmer bildstorleken?
Kanske inbyggt en viss storleke i publiceringen?

Jag har provat att i Biografin justera både presentionsbilden och händelsebilden för personen innan publicering men ingen ändring slår igenom på websidan.
Justering i Utskriftsinställningar hjälper inte heller för webpubliceringen. Däremot naturligtvis för utskrift.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-30, 08:46:15 AM
Är den stora bilden en presentationsbild eller ligger den som media under någon händelse?

Det verkar som att man inte kan justera bildstorlek när man publicerar, det finns ingen inställning för bilder.
Frågan är var man justerar det? Och vad som i slutänden bestämmer bildstorleken?
Kanske inbyggt en viss storleke i publiceringen?

Jag har provat att i Biografin justera både presentionsbilden och händelsebilden för personen innan publicering men ingen ändring slår igenom på websidan.
Justering i Utskriftsinställningar hjälper inte heller för webpubliceringen. Däremot naturligtvis för utskrift.

Tror den ligger i mediafilen. Det är väldigt svårt att få en överblick hur det kan komma att se ut, har inte hittat någon förhandsgranskningsfunktion. Det står endast att man ska prova sig fram men det är ju inte så lätt. Om det är för krångligt och för svårt tröttnar man ju. Skulle även vilja se fler alternativ "irl" men har inte hittat några sidor att kolla på mer än den länk jag fick. Den var ju helt okej men hur får man fram det???
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Administrator skrivet 2018-01-30, 08:57:58 AM
Porträtt lägger sig som en mindre bild överst på sidan, bilder för händelser ligger i anslutning till händelser och bilder för person ligger under media.

I nuläget går bildernas storlek inte att ändra annat än i stilmallarna men det kan komma att ändras framöver.

Lotta, i ditt exempel ser det ut som webbläsaren inte läser in stilmallarna. Jag rekomenderar också att du inte använder Internet Explorer som webbläsare både för Genneys webbpublicering och generellt. Använd Chrome, Firefox eller Safari.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-30, 09:30:08 AM
Porträtt lägger sig som en mindre bild överst på sidan, bilder för händelser ligger i anslutning till händelser och bilder för person ligger under media.

I nuläget går bildernas storlek inte att ändra annat än i stilmallarna men det kan komma att ändras framöver.

Lotta, i ditt exempel ser det ut som webbläsaren inte läser in stilmallarna. Jag rekomenderar också att du inte använder Internet Explorer som webbläsare både för Genneys webbpublicering och generellt. Använd Chrome, Firefox eller Safari.

Men jag har ingen av dessa webbläsare, har Microsoft Edge. De flesta har väl det eller IE. Så hur ser det ut hos dem? När jag tittade på exempellänken såg det ju bra ut? Har Du tips på hur jag ska göra nu då? Skaffade ju licens just för att kunna webpublicera lite snyggare hemsida än MS:s. :-(
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Administrator skrivet 2018-01-30, 10:06:41 AM
Det är svårt att svara på varför det blir sådär, tycker du kan ladda hem chrome för att prova. Chrome är den mest använda webbläsaren http://www.w3c-schools.com/browsers/browsers_stats.asp.htm
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: MartinB skrivet 2018-01-30, 10:11:07 AM
Det är svårt att svara på varför det blir sådär, tycker du kan ladda hem chrome för att prova. Chrome är den mest använda webbläsaren http://www.w3c-schools.com/browsers/browsers_stats.asp.htm

Det skulle inte kunna bero på att websidan besöks lokalt? Kanske problem med relativa sökvägar m.m. till inkluderade css-filer och liknande som gör att det inte fungerar så bra att besöka den lokalt, utan att den fungerar bättre om man besöker den via en webbsida. Dvs att man måste ladda upp sidan på webben för att utseendet ska bli normalt?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-30, 15:04:09 PM
Jo jag tittar lokalt, hur ska jag annars göra? Lägga ut något som inte är färdigt? Det är det jag menar att jag saknar, att kunna förhandsgranska innan jag lägger ut!
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-30, 15:28:35 PM
Nu har jag faktiskt lyckats med att förhandsgranska i Google Chrome via Dreamweaver och där ser det ju faktiskt nästan ut som i länken! Men förstasidan och hem/valknappen t v syns inte. Förstasidan är tom förutom namnet upptill, hur får man till det så att huvudpersonen i trädet kommer upp på förstasidan? Kommer det att se ut så här när jag lägger ut det också, även om jag tittar i Edge?


[bifogad fil raderad av administratör]
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: NCC-1031 skrivet 2018-01-30, 15:40:46 PM
Nu har jag faktiskt lyckats med att förhandsgranska i Google Chrome via Dreamweaver och där ser det ju faktiskt nästan ut som i länken! Men förstasidan och hem/valknappen t v syns inte. Förstasidan är tom förutom namnet upptill, hur får man till det så att huvudpersonen i trädet kommer upp på förstasidan? Kommer det att se ut så här när jag lägger ut det också, även om jag tittar i Edge?

Startsidan kan du själv "designa" genom att klicka på Redigera startsida vid webbpublicering.

För mig ser sidorna likadana ut oavsett jag använder Edge eller Firefox, så troligtvis ja. Är på Windows plattform kan tilläggas.

[bifogad fil raderad av administratör]
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Administrator skrivet 2018-01-30, 16:45:43 PM
Webbhotell visar som standard filen index.htm eller default.htm om man bara anger domänen och personerna i webbpubliceringen har filnamn som består av deras id, ex. I1234.htm.

Om man vill att en viss fil ska visas istället för index.htm får man ändra i .htaccess-fien eller göra en redirect med javascript vilket är överkurs för de flesta användarna. Det kan mycket väl komma som option att det går att göra när man skapar webbpubliceringen i Genney framöver.

Index-sidan/startsidan är tänkt som en introduktionssida och där kan du ange en länk till startpersonen. Om startpersonen har id I1234 anger du länken http://domännamnet.se/I1234.htm (se bild) på startsidan.

[bifogad fil raderad av administratör]
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: NCC-1031 skrivet 2018-01-30, 17:09:35 PM
Webbhotell visar som standard filen index.htm eller default.htm om man bara anger domänen och personerna i webbpubliceringen har filnamn som består av deras id, ex. I1234.htm.

Lånar tråden en kortis, det är inte så att man antingen kunde få välja att spara som .htm eller .html eller att det blir .html istället för .htm? Det känns lite DOS-tidsepok över .htm och det finns väl ingen orsak att inte spara som .html istället.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-30, 17:10:26 PM
Nu har jag faktiskt lyckats med att förhandsgranska i Google Chrome via Dreamweaver och där ser det ju faktiskt nästan ut som i länken! Men förstasidan och hem/valknappen t v syns inte. Förstasidan är tom förutom namnet upptill, hur får man till det så att huvudpersonen i trädet kommer upp på förstasidan? Kommer det att se ut så här när jag lägger ut det också, även om jag tittar i Edge?

Startsidan kan du själv "designa" genom att klicka på Redigera startsida vid webbpublicering.

För mig ser sidorna likadana ut oavsett jag använder Edge eller Firefox, så troligtvis ja. Är på Windows plattform kan tilläggas.

Ok, tack för info. Jag får försöka flera gånger tydligen för att få som jag vill. Det är synd bara att man inte kan se det lite snabbare i byggandet utan att lägga ut på servern. Men det kanske kommer? :-)
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-30, 17:13:17 PM
Webbhotell visar som standard filen index.htm eller default.htm om man bara anger domänen och personerna i webbpubliceringen har filnamn som består av deras id, ex. I1234.htm.

Lånar tråden en kortis, det är inte så att man antingen kunde få välja att spara som .htm eller .html eller att det blir .html istället för .htm? Det känns lite DOS-tidsepok över .htm och det finns väl ingen orsak att inte spara som .html istället.

Vad är skillnaden och vad skulle det betyda med html i st för htm?
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Administrator skrivet 2018-01-30, 17:53:40 PM
Ingen skillnad vad jag vet, https://stackoverflow.com/questions/1163738/htm-vs-html.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Administrator skrivet 2018-01-30, 17:58:01 PM
Nu har jag faktiskt lyckats med att förhandsgranska i Google Chrome via Dreamweaver och där ser det ju faktiskt nästan ut som i länken! Men förstasidan och hem/valknappen t v syns inte. Förstasidan är tom förutom namnet upptill, hur får man till det så att huvudpersonen i trädet kommer upp på förstasidan? Kommer det att se ut så här när jag lägger ut det också, även om jag tittar i Edge?

Startsidan kan du själv "designa" genom att klicka på Redigera startsida vid webbpublicering.

För mig ser sidorna likadana ut oavsett jag använder Edge eller Firefox, så troligtvis ja. Är på Windows plattform kan tilläggas.

Ok, tack för info. Jag får försöka flera gånger tydligen för att få som jag vill. Det är synd bara att man inte kan se det lite snabbare i byggandet utan att lägga ut på servern. Men det kanske kommer? :-)

Det kommer en wysiwyg-editor för startsidan framöver men är inte stabil i nuläget, kan inte säga när.
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-31, 17:32:22 PM
Webbhotell visar som standard filen index.htm eller default.htm om man bara anger domänen och personerna i webbpubliceringen har filnamn som består av deras id, ex. I1234.htm.

Om man vill att en viss fil ska visas istället för index.htm får man ändra i .htaccess-fien eller göra en redirect med javascript vilket är överkurs för de flesta användarna. Det kan mycket väl komma som option att det går att göra när man skapar webbpubliceringen i Genney framöver.

Index-sidan/startsidan är tänkt som en introduktionssida och där kan du ange en länk till startpersonen. Om startpersonen har id I1234 anger du länken http://domännamnet.se/I1234.htm (se bild) på startsidan.

Jag antar att man ska skriva detta under fliken "redigera startsida". Försökte spara adressen jag skrev in där men nästa gång är den borta. Jag försökte även skriva i DW att den "on Load" ska gå till I-filen228 men ingenting händer. Vad gör jag för fel? Går detta inte i granskaläget utan man måste publicera sidan först? DW kan ju vara lite känsligt ibland. :-)
Titel: SV: Gedcom fil
Skrivet av: Lotta B skrivet 2018-01-31, 22:10:05 PM
Äntligen har jag fått det att fungera lite bättre. Men jag saknar att det bara är 3 generationer bakåt som visas, ibland har man ju många fler. :-(