Författare Ämne: Bugg i platstolken  (läst 3407 gånger)

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
Bugg i platstolken
« skrivet: 2019-03-14, 08:06:59 AM »
Jag hade gått igenom platstolken efter import från ett engelskspråkigt program. Efter att ha fått bort alla dök efter ett tag Adolf Fredrik upp igen.
På en av personernas biografi kunde man se Solna Stockholms län i kursiv stil, vilket väl betyder att platsen accepterats av Genney(?)
Man såg även t.ex. Engelbrekt Stockholm Sweden, som dock inte fanns med i platstolken.
När jag rättat platsen Adolf Fredrik i biografin ändrades plötsligt flera platser till 813xxxx?!

Som tur var hade jag kvar mitt gamla program och kunde rätta felen. Men kommer de tillbaka?!

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
SV: Bugg i platstolken
« Svar #1 skrivet: 2019-03-14, 09:43:58 AM »
Inga platser nu platstolken.
Men denna har en icke kursiv plats i biografin.
När man klickar på den platsen så förvandlas den till en siffra!

Nä, jag törs inte lita på Genney längre :-\

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2019-03-14, 12:10:02 PM »
Siffrorna kan vara något 'skit' som följt med i importen.
När du 'rättar' orterna, klickar du då på [...]-knappen i högra kanten av fältet och skapar en ny ort i Platsregistret? Annars blir det inte rätt.
Det känns som detta är för avancerat för Forum, du bör nog kontakta supporten via hemsidan för hjälp. En granskning av din gedcom kanske är påkallad?
Hans Rosenlund

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-03-14, 14:15:48 PM »
Tack för svaret.
Ja alla platser som följt med en gedcom import och som inte finns platsregistret betraktar nog Genney som "skit". Platsregistret var inledningsvis fullt av sådant. Men efter att för var och en antingen valt en existerande plats eller skapa en ny, så kunde jag till slut tömma platstolken.
Det var i det läget som problemen jag nämnde inledningsvis visade sig.

Gedcom filen är inskickad o granskad av utvecklaren/admin, utan att några avgörande fel hittats i den. Han brukar väl dessutom titta i forumet, speciellt i denna avdelning för Tekniska problem.

Jag kan iaf inte gå över till Genney om man riskerar tappa en massa platser, som ibland varit kämpiga att få fram.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2019-03-14, 15:29:31 PM »
Jag har importerat och konverterat massor av platser,  men aldrig upplevt dessa problem! Siffrorna ser ju ut som förslag till förifyllning och bör komma någonstans ifrån. Om du söker på dessa i Platsregistret, får du då några träffar? I så fall kollar du först om det är några händelser knutna till dessa, annars bör de kunna raderas.

Hoppas du hittar en lösning, det är Genney värd!  :)
Hans Rosenlund

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-03-15, 14:47:37 PM »
Jag får dessa siffror ibland när jag har inkonsekvens i platsregistret. Siffrorna är förmodligen någon pekare eller placeholder i databasen som dyker upp istället för de rätta uppgifterna. För mig är felet som mest vanligt när jag inte har skött mig avseende att ha samma platsregister i två olika datorer. Det finns även andra trådar här i forumet om samma problem men sköter man sig så tror jag det inte ska hända.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-03-15, 15:20:24 PM »
Jag har bara en dator, så det är inte det för min del.
Men vad jag förstår kan problemet uppstå om Platstolk/Platsregister inte synkas ordentligt.
Kanske var jag för snabb när jag rättade posterna i platstolken, så att Genney inte hann med. I övrigt vill jag nog påstå att jag är rätt skötsam ;)
Eller också måste man kanske trycka Uppdatera efter varje rättning i tolken. (Jag gjorde kanske 5-6 rättningar innan Uppdatera)