Författare Ämne: Exportera ett träd till 2 olika grenar.  (läst 5288 gånger)

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 672
    • Visa profil
Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« skrivet: 2019-06-02, 08:13:30 AM »
Jag vill endast ha ett träd när jag jobbar i Genney. Men när jag publicerar min forskning på nätet så önskar jag att ha min och min hustrus i olika träd. Däremot ska våra barn och deras familjer finnas i båda.

Kan någon ge mig ett tips hur jag enklast kan göra det?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #1 skrivet: 2019-06-02, 11:18:24 AM »
Jag vill endast ha ett träd när jag jobbar i Genney. Men när jag publicerar min forskning på nätet så önskar jag att ha min och min hustrus i olika träd. Däremot ska våra barn och deras familjer finnas i båda.

Kan någon ge mig ett tips hur jag enklast kan göra det?
1. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och dig själv. Och under Allmänt skriver du t.ex. Jag vid Titel.
2. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och frun. Och under Allmänt skriver du t.ex. Frun vid Titel.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 672
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #2 skrivet: 2019-06-02, 12:53:10 PM »
1. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och dig själv. Och under Allmänt skriver du t.ex. Jag vid Titel.
2. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och frun. Och under Allmänt skriver du t.ex. Frun vid Titel.

Tack för svar, men det gäller inte publicering på Genneyweb. Jag har en egen site jag ska publicera på så exporten sker till gedcom.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #3 skrivet: 2019-06-02, 14:54:13 PM »
1. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och dig själv. Och under Allmänt skriver du t.ex. Jag vid Titel.
2. Vid Webbpublicering, vid Urval, väljer du Släktskap-Besläktade och frun. Och under Allmänt skriver du t.ex. Frun vid Titel.

Tack för svar, men det gäller inte publicering på Genneyweb. Jag har en egen site jag ska publicera på så exporten sker till gedcom.
OK. Men principen är egentligen densamma vid gedcom export.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 672
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #4 skrivet: 2019-06-02, 15:00:27 PM »
Jo, jag leta runt bland urvalen och det ska nog fungera.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #5 skrivet: 2019-06-02, 15:11:18 PM »
Jo, jag leta runt bland urvalen och det ska nog fungera.
Ja, urval släktskap besläktade.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 672
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #6 skrivet: 2019-06-05, 12:47:05 PM »
Nu har jag provat med flera olika urval men får inte med alla jag önskar.
Jag vill alltså ha en gedcom med alla individer, barn, makar, föräldrar i alla former, kusiner mm. Alla som finns i mitt nuvarande träd exkluderat de som är på min hustrus sida.

Kan någon tala om hur jag löser detta?

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Alsterolle

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #7 skrivet: 2019-06-05, 14:38:46 PM »
Har inte själv provat men borde det inte gå att koppla loss frun (markera henne i trädet) och högerklicka. Skapa GEDCOM och därefter koppla ihop makarna igen.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2910
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #8 skrivet: 2019-06-05, 14:58:44 PM »
Borde fungera med:
sök > släktskap > besläktade till din fru (obegränsat) > sök personer som INTE uppfyller villkoret.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 672
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #9 skrivet: 2019-06-05, 16:08:06 PM »
Jag ska prova det sista.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Leif Johnson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
    • https://www.lein.se/familjenjohnson/index.php
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #10 skrivet: 2019-06-07, 08:48:46 AM »
Det finns ett program man kan köpa, TNG (The Next Generation) som jag tror att Hans använder, som man kan installera på sin hemsida. Kanske att det kan fixa till dina två grenar på din hemsida, har det inte själv men funderar på att installera det där. Ingen stor kostnad ($32,99), man får snabb och bra service (med tidsförskjutning). Kanske vet Hans mer om det?

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 672
    • Visa profil
SV: Exportera ett träd till 2 olika grenar.
« Svar #11 skrivet: 2019-06-07, 10:28:04 AM »
Det finns ett program man kan köpa, TNG (The Next Generation) som jag tror att Hans använder, som man kan installera på sin hemsida. Kanske att det kan fixa till dina två grenar på din hemsida, har det inte själv men funderar på att installera det där. Ingen stor kostnad ($32,99), man får snabb och bra service (med tidsförskjutning). Kanske vet Hans mer om det?

Jo, jag använder det. Det var där jag ville ha trädet i 2 grenar men kom senare på att jag inte behövde dela trädet utan programmet kan sköta det hela utan att behöva dela en gedcom i 2.
Så nu har en "Hans sida" och en "Hennes sida". Det förenklade det hela och alla är nöjda. :)
 
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten