Författare Ämne: Flytta data  (läst 1890 gånger)

jgt1946@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Flytta data
« skrivet: 2020-10-15, 11:31:46 AM »
Hej !
Jag vill flytta innehållet i noteringar till personanteckningar
Hur gör jag ?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Flytta data
« Svar #1 skrivet: 2020-10-15, 13:45:10 PM »
Jag antar att du menar generellt och i större mängd, t ex vid importen från ett annat program?

Det kan vara lite kinkigt, för det måste nog göras i gedcom-filen. Om du är bekant med dess struktur, vet du att rader som börjar med 0 är högsta nivån, sedan 1 osv i hierarkin.

0 @I8@ INDI markerar avsnittet för en viss individ (tills en ny 0-rad inträffar).
Personanteckningar ser ut så här:
1 NOTE Hade stora fötter

En notering i levnadsbanan för en individ är dock mera komplicerad:
1 NOTE @T1@
  som hänvisar till en 0-nivå utanför individens avsnitt:
0 @T1@ NOTE Hade stora fötter
1 SOUR @S1@
2 QUAY 3
1 CHAN
2 DATE 15 OCT 2020
3 TIME 13:13:59
  vilken innehåller källa, tillförlitlighet och ändringstid. Källan är här (generell 0-nivå):
0 @S1@ SOUR
1 ABBR Källa 1 ...

Noteringen måste alltså rensas från allt utom själva texten, och den ligger separerad från individen (kan delas mellan flera personer). 0 @T1@ NOTE... måste då ändras till 1 NOTE... och flyttas in under individens data. Det kan också bli konflikt om det redan finns en personanteckning där; då bör man lägga den tillkommande som 2 CONT. Svårt att automatisera denna process genom sök/ersätt...

Det finns också en tredje typ av notering:
1 _REM Hade stora fötter
  som hamnar under Forskningsfliken - Anmärkning, och som lämpar sig bättre för uppgifter som man normalt inte vill dela med sig av.

Kanske finns det alternativ för export i det program du migrerar från? I detta Forum har ofta diskuterats olika problem vid gedcom-överföring, och kanske kan du söka på lämpliga nyckelord och få svar.
Annars är det ett drygt manuellt arbete som krävs. En hjälp för att hitta Noteringarna är Verktyg > Registerutdrag > Personer med noteringar för att få lite styr på det.
Hans Rosenlund

jgt1946@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Flytta data
« Svar #2 skrivet: 2020-10-15, 14:12:39 PM »
Tack Hans !
Jag har haft FTM i 25 år men blev stört...grrr..då de inte kan hantera ÅÄÖ i sista uppdateringen
Kollade då upp sv program och ingen tveksamhet...det blev Genney
Har fixat en del med gedcom importen från FTM och har just den här pusselbiten kvar
Så efter ditt svar så får jag nog kolla upp i FTM-exporten och försöka fixa till det på nytt.
FTM hade en möjlighet att flytta mellan olika facts men just det här fixade jag inte...vi får se
Tack än en gång för ditt svar säger en surjamt !!