Författare Ämne: Import av GEDMCOM  (läst 4145 gånger)

JörgenP

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Import av GEDMCOM
« skrivet: 2020-12-29, 11:03:50 AM »
Jag tänkte att jag ville prova Genney och försökte importera en GEDCOM från Ancestry/Family Tree Maker. Uppenbarligen refereras en primär bild via tag _PHOTO. Exempelvis:

1 _PHOTO @M4@
1 OBJE @M4@

Detta är inget som Genney förstår sig på. Genney verkar vilja ha en konstruktion enligt följande exempel:

1 OBJE @M4@
2 _PRIM Y

Jag undrar dels om ni avser vidareutveckla importfunktionen för att klara dylika problem? Dels riktar jag en fråga till övrig publik om någon känner till någon bra samling av mjukvarukomponenter som man kan utgå ifrån om man vill utveckla en liten "konverterare" för att preparera GEDCOM-filen innan import? (Jag har jobbat som mjukvaruutvecklare tidigare i min karriär).

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Import av GEDMCOM
« Svar #1 skrivet: 2020-12-29, 12:28:57 PM »
Jag har nu lagt till det som förslag - använd gärna synpunkter i Genney för förslag eftersom dom blir lättare att följa upp. I det här fallet borde du enkelt kunna ändra det i en texteditor.

Kolla FamilySearch dom kan ha bibliotek för hantering av gedcom.

JörgenP

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-12-29, 13:05:07 PM »
Tack för snabbt svar och tipset!

JörgenP

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-01-03, 11:15:03 AM »
Nu lyckades jag att knåpa ihop en liten modifieringav GEDCOM-fil som skall importeras, som pekar ut vilken OBJE som skulle vara presentationsbild.

Exempel:
...
1 OBJE @M1@
2 _PRIM Y
1 OBJE @M2@
1 OBJE @M3@
..

Det verkar dock inte som att Genney lyssnar på detta vid GEDCOM-import. Är det någon som vet hur GEDCOM-filen skall se ut för att Genney skall förstå vilken bild som skall användas som presentationsbild?

liseleng

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-01-03, 23:58:04 PM »
Jag har nu lagt till det som förslag - använd gärna synpunkter i Genney för förslag eftersom dom blir lättare att följa upp. I det här fallet borde du enkelt kunna ändra det i en texteditor.

Kolla FamilySearch dom kan ha bibliotek för hantering av gedcom.

Jag köpte Genney i mars 2019, har aldrig lyckats importera någon av mina gedcom filer, därav använder jag inte genney.
använder både familytreemaker och ancestry, använde tidigare minsläkt.
Ni kanske kan fundera på en tjänst som hjälper till att importera genney från gedcomfiler - har försökt med både familytreemaker och ancestry men inget fungerar , torde ju vara ganska vanligt att använda, ingen av de gedcomversionerna går att importera till genney. om det fanns en tjänst eller bättre hjälp skulle den säkert underlätta.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-01-04, 08:45:16 AM »
JörgenP i gedcom finns två sätt att referera till media - dels till ett objekt som kan delas av flera som i ditt fall och dels där uppgifterna om mediadata presenteras direkt i personen och det är det sista som används av Genney tillsammans med _PRIM.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-01-04, 08:47:10 AM »
liseleng kontakta Genneys mejl gärna med beskrivning av problemet och med tillhörande gedcom-fil så går det nog att bena ut det.

JörgenP

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-01-04, 10:11:46 AM »
JörgenP i gedcom finns två sätt att referera till media - dels till ett objekt som kan delas av flera som i ditt fall och dels där uppgifterna om mediadata presenteras direkt i personen och det är det sista som används av Genney tillsammans med _PRIM.

Hmm, är inte tillräckligt hemma på GEDCOM för att förstå skillnaden, men det verkar ju som Genney hittar bilderna som är associerade med respektive person. Det är nog så att man drar sig för att byta när det inte ges bättre stöd vid import från Ancestry. Genney ger annars ett gott intryck som verktyg tycker jag.

liseleng

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2021-01-04, 13:52:37 PM »
liseleng kontakta Genneys mejl gärna med beskrivning av problemet och med tillhörande gedcom-fil så går det nog att bena ut det.

Har mailat länk till filer och felbeskrivning på er mail, vv konfirmera att ni mottagit. Tror att ni skulle vinna på en fungerande enkel importhantering från Ancestry som också tar in bilder, även exporthantering, många använder ju detta verktyg för att kunna dela info, samt dna o samforska, det blir ju allt viktigare. Blir spännande att se om, och vad, ni kan få till.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2021-01-04, 14:17:26 PM »
Jag kan konfirmera att brevet kommit fram - återkommer med svar. Vad gäller import av bilder från Ancestry är det tekniskt inte möjligt och det är ett känt problem för alla släktforskningsprogram.

JörgenP

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2021-01-04, 14:39:57 PM »
Jag tror att relativt många som använder Ancestry också använder klientprogramvaran Family Tree Maker. En GEDCOM-export från klienten gör det givetvis möjligt att hantera bilder som refereras i GEDCOM-fil tänker jag.