Författare Ämne: import av Gedcom: hur identifiera felaktiga rader i släktträdet?  (läst 4153 gånger)

andershytter

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hej. Får information om två felaktiga datum när jag importerar en gedcomfil. Hittar inga fel (varken oriktigt datum eller datumformat) när jag går igenom datumen. Går det att översätta Genneys identifiering av var problemen är (Bild nr, sid nr och/eller radnr . se bilden)? Hittar inga ledtrådar i hjälpfilen

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: import av Gedcom: hur identifiera felaktiga rader i släktträdet?
« Svar #1 skrivet: 2022-02-02, 16:08:02 PM »
Första datumet är angivet till "Bild 122, sid 135" och andra "D".

Enklast rättar du dom från verktyg > underhåll > felaktiga datum. Markera personen och ändra datumet.

andershytter

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-02-02, 17:35:17 PM »
Tack för svar. Men när jag använder mig av det så får jag inte upp några personer med fel (se bif skärmdump)

Misstänker att de "osynliga" felen är det som gör att jag inte kan ladda upp det aktuella trädet på Family Finder, har försökt flera gånger men det lyckas inte.

Med tanke på annat "strul" jag har med funktioner i Genney (nu senast Platstolken, som jag skrivit om i Facebookgruppen, dessförinnan kartan) funderar jag på att installera om Genney för att se om det kan vara en lösning. Vad tror du om det? Vilka filer - utöver säkerhetskopieringen - måste jag ha med mig för at inte förlora information? Misstänker att jag även behöver avinstallera / slänga gamla programfiler också.

mvh/A
« Senast ändrad: 2022-02-02, 17:40:58 PM av andershytter »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2022-02-02, 17:59:07 PM »
Det är kanske lättare att granska gedcom-filen med en textredigerare (med radnumrering), raderna 2778 och 2798 innehåller de problematiska datumen. Rätta och importera igen.
Hans Rosenlund

andershytter

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-02-02, 20:45:39 PM »
Stort tack Hans. Fick öppna gedcomfilen i Excel för att kunna få nummer på raderna men då gick det rätt snabbt. En sån luring! Det var datumfälten i två källor som hade fått felaktig text i sig.

Kan vara något att få inkluderat i framtida sökningar som jag fick tips om: Verktyg > Underhåll > Felaktiga datum