Författare Ämne: Linux  (läst 1848 gånger)

pehlm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Linux
« skrivet: 2021-08-20, 17:49:31 PM »
Hej,
För Linux-plattformen finns bara ett deb-paket. Är det möjligt att ni i framtiden istället kunde tänka er att ge ut ett flatpak- appimage- eller snap-paket så att det blir möjligt att installera Genney på fler Linux-distributioner än Ubuntu och Debian? Dessa format är ju gjorda för att kunna installera program på nästan alla distributioner utan att tänka på beroenden och paketformat.

Använder Ubuntu men kanske i framtiden går över till Manjaro.

Tack för ett bra släktforskningsprogram för övrigt!

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Linux
« Svar #1 skrivet: 2021-08-20, 22:43:51 PM »
Hej,

Jag kör Manjaro. Jag "byggde" om installationsfilen med programmet "debtap". Det gör om filen så att den får filändelse *.zst. Sen är det bara installerar som vanligt = dubbelklicka på filen och följ instruktionerna.

debtap
Kodstycke: [Välj]
A script to convert .deb packages to Arch Linux packages, focused on accuracy. Do not use it to convert packages that already exist on official repositories or can be built from AUR!
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

pehlm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Linux
« Svar #2 skrivet: 2021-08-21, 11:10:17 AM »
Hej,
Tack för svar. Ja jag läste om debtap. Det var lite tveksamheter kring det programmets tillförlitlighet läste jag också men det funkar alltså med Genney. Det låter bra. Går jag över till Manjaro så får jag använda det. Dock tycker jag att formatet på propietära program-filer som företag ger ut borde vara flatpak eller liknande så alla kan använda dem. Appimage är också bra.
Tack för förslaget!