Författare Ämne: Plats för säkerhetskopior och backup  (läst 1208 gånger)

Michael Lundholm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Plats för säkerhetskopior och backup
« skrivet: 2025-01-18, 11:38:34 AM »
Det finns ju en allmän rekommendation at man inte ska lägga sin släktforskardatabas (släktregistret) i molnet. När jag installerade Genney 4 la jag därför alla Genney-filer på en plats på den lokala hårddisken. Den platsen synkroniseras dock inte med min molnlösning (iCloud). Finns det något skäl till att inte ha mapparna för säkerhetskopior och backuper på en plats som synkroniseras med iCloud?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Plats för säkerhetskopior och backup
« Svar #1 skrivet: 2025-01-18, 11:53:38 AM »
Nej tvärtom. Säkerhetskopior, media och gedcom-filer placeras med fördel i molntjänst. Förutom att det är tillgängligt överallt gör det systemsäkerhetskopieringen snabb då det räcker att ha med släktregister och platsregister.

Den lite luriga sökvägen till mapp för säkerhetskopior i iCloud kan normalt bli:
/Users/<din hemkatalog>/Library/Mobile Documents/com~apple~CloudDocs/Genney/backup

Michael Lundholm

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-01-18, 13:14:47 PM »
Tack. Jag tänker att eftersom jag synkroniserar "Dokument" med iCloud borde det räcka med att lägga mapparna någonstans där. Men jag tänker kanske fel?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-01-18, 13:49:57 PM »
Lägg den direkt i iCloud-mappen. Lite osäker på hur det är att ha det i en länkad mapp och vet åtminstone en användare som haft problem med det. Om du använder sökvägen jag visade så är du på den säkra sidan. Jag använder själv den lösningen.

Michael Lundholm

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-01-18, 13:59:02 PM »
Tack.