Författare Ämne: Ett alternativ till "Förhållande med" när faderskapet aldrig erkänts  (läst 3400 gånger)

andershytter

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Jag har identifierat en "fader okänd" och kopplat ihop honom med kvinnan han fick barn med (baserat på såväl DNA som pappersforskning). Mitt problem är hur det redovisas när jag tar ut en personakt. Oavsett hur jag anger hans "status" som fader i dotterns familjebild (biologisk, omstridd, okänd) så står det i faders personakt att han är "i förhållande med" kvinnan (och vice versa).

Mannen har aldrig erkänt faderskapet (så vitt jag kan få fram ur såväl muntliga som skriftliga källor) och inte heller levt samman med kvinnan och dottern. Det jag skulle önska är att det fanns ett alternativ som innebar att texten i personakten var något i stil med "fått barn tillsamman med" istället för "Förhållande med". Finns det något sådant?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
I nuläget finns ingen annan etikett . Kanske "relation med" vore ett mer abstrakt begrepp som inbegriper ett kortare förhållande.

andershytter

• Newbie
  • *
    • Visa profil
"I relation med" är också det lätt att uppfatta som något mer stadigvarande eller i alla fall långvarigt. Ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag texten "Fått barn tillsammans med". Det säger konkret vad det handlar om men ger inga "utfästelser"/förväntningar om att det är ett längre/stadigvarande förhållande.

Sen kan man fundera för vilken eller vilka av "statusinställningarna" (Biologisk, Adoption etc) den ska vara kopplad till.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
Tror det är svårt att vara så specifik och att man hellre bör använda mer abstrakta begrepp. I ett annat fall skulle det kunna vara en långvarig relation och då kanske någon tycker det ser mindre bra ut med "fick barn med" som låter mer temporärt.

andershytter

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag tänker att det handlar om vilken "statusindikator" på relationen (Biologisk, Adoption etc) man knyter det till, samt om det finns en vigsel eller samlevnad inrapporterat. Inser samtidigt att det kan vara svårt att vara tydlig med vad alla kombinationer statusindikationer om föräldraskap och faktauppgifter om olika typer av samlevnad kommer att innebära när man skriver ut personakten. Å andra sidan är det ju "fader okänd" en mycket vanlig situation i släktforskningen.