Författare Ämne: MacBook och säkerhetskopiering  (läst 2276 gånger)

MariaIngs

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
MacBook och säkerhetskopiering
« skrivet: 2022-02-13, 12:42:18 PM »
Jag använder Genney på en MacBook Pro vilket fungerar bra men jag blev lite fundersam på det här med säkerhetskopiering. När jag stänger ner programmet kommer en ruta upp med tre val om hur jag vill säkerhetskopiera. Jag har valt ”Spara en kopia av registret i standardkatalogen för säkerhetskopior”. Men hur letar jag upp mappen där säkerhetskopieringen är sparad? Är allt man behöver vid en eventuell krasch sparat med en säkerhetskopia?

En sista fråga är om de bilder jag har lagt in, tex profilbilder i släktträdet, följer med vid säkerhetskopiering?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: MacBook och säkerhetskopiering
« Svar #1 skrivet: 2022-02-14, 08:30:26 AM »
Säkerhetskopiorna ligger i mappen som är angiven under inställningar > organisation. Bilder följer med vid arkiv > systemsäkerhetskopiering - inte den säkerhetskopiering du gör när du stänger Genney.

MariaIngs

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-02-14, 10:08:41 AM »
Jag hittar inget under inställningar som heter organisation eller något liknande. Kan det heta något annat på en Mac-dator eller är det jag som inte förstår?

Till det där med att spara bilder, måste jag aktivt göra en systemsäkerhetskopiering och hur gör jag det? Har inte så mycket kunskaper inom området därav alla frågor.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-02-14, 16:49:34 PM »
Inställningar i Genney, se https://genny.se/help/sv/master/menus/file/preferences.html.

Systemsäkerhetskopia gör du i Genney från arkivmenyn > säkerhetskopiera > system - se till att inkludera platsregistret.

MariaIngs

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-02-16, 09:02:45 AM »
Tack för svar! Jag hittade de beskrivna vägarna i Genney. Trodde att jag skulle kunna hitta detta utanför appen för vad händer om appen skulle försvinna/krascha?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-02-17, 16:14:12 PM »
Vet inte om jag förstår dig - Genney kan du alltid ladda ner under nedladdning här.