Författare Ämne: Flytta databasen från Disgen till Genney  (läst 2114 gånger)

Hans Peter

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Flytta databasen från Disgen till Genney
« skrivet: 2022-09-06, 17:05:31 PM »
Den här manövern, dvs. att föra över databasen från Disgen till Genney har fungerat alldeles utmärkt på min gamla maskin med Win10. Då låg dock både Disgens och Genneys data på C:\Användare\Hans\Dokument.

På den nya maskinen med Win11 ligger Disgen på C:\Användare\hpwso\, (Hans heter här hpwso), medan Genney ligger på C:\Användare\hpwso\Dokument\.

Jag gör nu på min gamla maskin en säkerhetskopia av Disgen och flyttar den över OneDrive till min nya och läser in den. Såvitt jag kan bedöma finns nu i Disgens Datamapp på min nya maskin allt jag kan behöva.

Nu gör jag en ged-fil av Disgen. Jag väljer alla NÄSTA-val och kontrollerar att filen finns i C:\Användare\hpwso\Disgen\Datamapmapp\DgGed\Dis220906.ged. (Där finns till min förvåning också alla bilder från DgPic.)

Nu går jag in till Genney och väljer Öppna gedccom-fil och OK. Då öppnas C:\Användare\hpwso\Dokument. Där hittar jag dock inte några gedcom-filer. (Inte en hos Genney som finns förtecknad där.) Jag backar i trädet till hpwso och väljer Disgen. Där hittar jag under Datamapp\DgGed min fil och importerar. Resultatet blir att jag får mycket text men inga bilder.

Något måste jag ha gjort fel. Men vad?
/hans peter

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Flytta databasen från Disgen till Genney
« Svar #1 skrivet: 2022-09-07, 08:28:30 AM »
Se artikel om media här https://genny.se/content.php?rid=152.

Hans Peter

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Flytta databasen från Disgen till Genney
« Svar #2 skrivet: 2022-09-07, 11:14:56 AM »
Det var enklare än så. På Välkomst-skärmen i Genney valde jag Öppna gedcom-fil och OK. Jag kom då till C:\Användare\hpwso\Dokument. Jag backade till hpwso och valde Disgen\Datamapp\DgGed. Där valde jag ged-filen som jag hade gjort tidigare i Disgen. Och då fick jag upp både text och bild (och hoppas att jag inte tappade något annat).
/hans peter