Författare Ämne: GEDCOM - taggen "1 RIN"  (läst 1973 gånger)

spaxen

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
GEDCOM - taggen "1 RIN"
« skrivet: 2023-02-11, 00:10:37 AM »
Vad betyder taggen "1 RIN" i GEDCOM-exporten från Genney?

Jag växlar ofta mellan ArkivDigital (i fortsättningen AD) och Genney...
AD har massa egendefinierade taggar, men jag kör ett makro som ändrar GEDCOM-filen så som Genney vill ha den.

Det som mitt makro gör är följande:

_DESC till NOTE (Beskrivningsfältet i AD)
_AID till NOTE (AID referenser)
_URL till NOTE (Webbadress till källan)
<p> till (INGET)
</p> till (INGET)
<line> till (INGET)
</line> till (INGET)
<line /> till (INGET)

2 PLAC - ta bort alla rader
3 _PLACE - ändra till 2 PLAC
_PARISH - ta bort alla rader

Allting funkar fint fint... Men har nyss upptäckt att när jag återimporterar till Genney, så får jag får massa ("NOTE") på flera händelser med obegripliga nummer såsom:

"I41094773"
"I41094745"
"I41974956"

... Fattade först inte var dessa kom ifrån, men nu har jag kunnat lokalisera att de på nått sätt härstammar från alla rader med taggen "1 RIN" i GEDCOM-filen som exporeteras från Genney.

Har försökt Googla men blir inte klok på vad denna taggen gör???

(I mina tester fungerar det fint att radera alla rader med "1 RIN" i exporten från Genney,
för att sen importera till AD. När jag sen exporterar mitt träd från AD till Genney så är allt sig likt, och dessa konstiga nummer är borta...
Men (!!!) vill veta vad det exakt innebär att ta bort denna tagg, och det är det jag inte förstår...)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: GEDCOM - taggen "1 RIN"
« Svar #1 skrivet: 2023-02-11, 07:12:04 AM »
RIN är databas id.

AUTOMATED_RECORD_ID:= {Size=1:12} A unique record identification number assigned to the record by the source system.  This number is intended to serve as a more sure means of identification of a record for reconciling differences in data between two interfacing systems.

Gedcom 5.5.1 specifikationer https://gedcom.io/specifications/ged551.pdf.

spaxen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-02-11, 14:48:01 PM »
Har läst definitionen flera gånger men förstår fortfarande inte vad taggen faktiskt gör på baksidan om man säger...  :P

Kan man på nått sätt mixtra med inställningarna i Genney så att exporten blir utan RIN? (Dvs ta bort taggen)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-02-11, 15:36:47 PM »
I nuläget finns det inget du kan göra i Genney för att ta bort den. Du kan däremot radera raden i ett textredigeringsverktyg typ notepad++ och ett reguljärt uttryck. Har du inget val vid import till AD att dom inte ska spara det som notering?

Tanken med värdet är att du i det importerade programmet ska kunna identifiera personen på ett säkrare sätt än med namn. Vad jag har sett använder inte AD id på personer och du säger att det är noteringar för händelser - ser du inte de händelserna (eller attribut är det nog tänkt som isf) efter import AD?

Kan du visa med bild hur det ser ut i AD?

spaxen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-02-11, 19:41:04 PM »
Oki, då fattar jag vad det är för typ av data i den taggen.

Märkte att det går att utesluta om man bockar ur "Id" (under fliken Personuppgifter) i rutan som kommer upp när man klickat på Exportera.

Har ingen bild just nu som jag kan visa. Jag vill bara va säker stt jag inte sabbar nått i trädstrukturen om jag tar bort raderna.