Författare Ämne: Dubbla efternamn  (läst 3985 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Dubbla efternamn
« skrivet: 2015-12-27, 16:07:28 PM »
Om jag skapar en person som har dubbla efternamn och skriver in t.ex. "Maria /Johnson Persson/" så ändras det automatiskt till "Maria Johnson /Persson/". Finns det någon anledning till det?

Som jag förstår det så innebär det att Johnson inte går att söka på som efternamn eftersom det registreras som förnamn. Att sätta bindestreck mellan efternamnen löser förvisso problemet, men dels så vet jag inte vad som då händer med sökbarheten, och dels så är det ju inte alltid så att personen i fråga vill stava sitt namn med ett bindestreck.

Är det förbjudet med mellanslag i efternamn?
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Dubbla efternamn
« Svar #1 skrivet: 2015-12-27, 21:23:02 PM »
Som standard antas att man har ett efternamn och när fokus lämnar namnfältet sätts den sista namndelen till efternamn. Du kan ändra det genom att redigera namnet i separat fönster eller via snabbmenyn som du får upp genom högerklick eller ctrl+mellanslag.

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-01-15, 11:37:11 AM »
Ah, NU förstår jag vad du menar. Högerklicka i inmatningsfältet alltså. :-[ Funkar utmärkt.

Det är ju inte bara vid dubbla efternamn som automatiken kan ställa till problem, utan även i fall då man har tillägg till efternamnet, t.ex. "Smith, Jr." eller "Smith Sr.".

Tack för hjälpen. :)
(F.d. Waiter)

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-01-20, 11:05:22 AM »
När du har namnsuffix, typ Jr, så skriver du in det efter den sista /

Typ så här: Tim /Smith/ Jr

Alternativt går du via Ctrl + mellanslag och skriver det i "Namntillägg".