Författare Ämne: [LÖST] Redigera listan "Faktauppgift"  (läst 4567 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
[LÖST] Redigera listan "Faktauppgift"
« skrivet: 2023-06-25, 09:19:45 AM »
Hej,

Vart lagras Faktauppgifter man skapar själv? Jag vill ta bort vissa som är felstavade eller andra som inte används längre.

« Senast ändrad: 2023-06-27, 08:40:06 AM av tobbet »
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Redigera listan "Faktauppgift"
« Svar #1 skrivet: 2023-06-25, 17:51:26 PM »
Under hanteramenyn > mer > faktauppgifter kan du redigera etiketten för egendefinierade händelser.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-06-25, 19:11:36 PM »
men det går inte att ta bort en som man redan har skapat? Jag har två som heter "Borglig vigsel", och två "Bosatt". Sen har jag skapat "Bosatt i församlingen" och "Flyttar från församlingen". Dom finns inte med under Hantera -> Faktauppgifter -> Händelser & Attribut. Vart hamnar dessa?
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-06-25, 21:04:01 PM »
Välj huvudmeny > personlista objekt > egendefinierade händelser > händelseetiketten > markera berörda personer och radera händelsen.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-06-26, 09:41:55 AM »
Ok, det underlättar lite. Men mina egna "Bosatt i församlingen" och "Flyttar från församlingen" finns inte med där. Vart hamnar dom? Skapade via "Faktauppgift". Några finns med men inte alla.
« Senast ändrad: 2023-06-26, 09:43:46 AM av tobbet »
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-06-26, 10:27:45 AM »
Dom borde du kunna hitta via huvudmeny > sök > förekomst > finns > bocka för faktauppgift > faktauppgift.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2023-06-26, 16:33:25 PM »
Finns inte där heller

Hittar inte var dessa finns lagrade
Angående skilsmässa - Finns under Faktauppgift
resten är på samma ställe under Faktauppgift
Arbetssökande
Bosatt i församlingen
Flyttat från församlngen
Flyttar till församlingen
Ofärdig/Krympling
Omyndighetsförklarad
Straffängelset Långholmen
Tidningsartikel Sundsvalls Tidning

Vill ta bort dessa. Dom måste ju finnas lagrade nånstans?
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2023-06-26, 18:52:07 PM »
Om du söker som mitt förra inlägg ska du få upp alla personer som har faktauppgifter. Om du sen söker under text t.ex. "angående" och söker i senaste sökresultat borde du få fram de personer som har faktauppgiften "Angående skilsmässa".

Är det egen händelse eller typen faktauppgift vi talar om?
« Senast ändrad: 2023-06-26, 18:56:42 PM av Administrator »

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2023-06-26, 21:29:51 PM »
Typen Faktauppgift är det jag skriver om

Det funkade som du skrev men mina skapade Faktauppgifter ligger kvar. Det går inte att ta bort om man nu vill det. Borde kanske finnas en Ta Bort knapp så att man kan hålla den listan mer i ordning. Ett förslag kanske?

Nu testade jag en ny grej. Har jag en Faktauppgift på en person och "suddar" ut den och sparar...då försvinner den även från listan.

Case closed  :D
CachyOS KDE + Genney 4.x