Författare Ämne: Källor utskrift  (läst 4767 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Källor utskrift
« skrivet: 2016-07-21, 09:31:46 AM »
En mycket bra funktion i Genney tycker jag är att man kan ha flera källor för en händelse.
I Min Släkt kunde man bara ha en källa per händelse vilket gjorde att man fick välja och då kanske man inte fick med att det fanns andra bra källor som styrkte uppgiften.

Jag själv gör så att jag matar på med källor allteftersom jag hittar dom vilket då gör att jag får fler källor för en händelse. Jag kanske först hittar en uppgift på Vallonskivan, sen i en husförhörslängd och sen i en födelsebok. Då flyttar jag om dom så att den källa som är mest tillförlitlig kommer som nr ett.

När jag sen skriver ut t.ex. en personakt så kommer ju alla källor för en händelse med vilket jag kan tycka är onödigt. Ibland skulle jag vilja att bara en av källorna (den mest trovärdiga) skrivs ut.

Så mitt förslag är: en funktion i utskriftsinställningarna där man kan ange om alla eller bara den första källan i listan skrivs ut.

« Senast ändrad: 2016-07-22, 07:20:14 AM av LiD »

Lazzeman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Källor utskrift
« Svar #1 skrivet: 2018-03-23, 10:18:11 AM »
Jag vill kolla om detta är intressant eller aktuellt för nån annan också...

Kennert

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-03-31, 18:38:09 PM »
Ja, att behöva skriva ut alla källor kan kännas onödigt. Så att ha ett alternativ till det vore förträffligt.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-04-01, 09:59:08 AM »
Hej!

Jag gör likadant som LiD, därför vore det förträffligt om man kunde välja att bara en källa skrivs ut. En dum fråga bara, hur gör du när du flyttar dem i prioritetsordning? Nu kommer ofta min förstahandskälla sist eftersom jag ofta hittar spår i andra källor och går vidare så att jag får en förstahandskälla.

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-04-01, 10:06:16 AM »
Markera källan som du vill flytta, sen Alt+upp- eller ner-pil beroende hur man vill flytta

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-06-23, 11:22:39 AM »
En mycket bra funktion i Genney tycker jag är att man kan ha flera källor för en händelse.
I Min Släkt kunde man bara ha en källa per händelse vilket gjorde att man fick välja och då kanske man inte fick med att det fanns andra bra källor som styrkte uppgiften.

Jag själv gör så att jag matar på med källor allt eftersom jag hittar dom vilket då gör att jag får flera källor för en händelse. Jag kanske först hittar en uppgift på Vallonskivan, sen i en husförhörslängd och sen i en födelsebok. Då flyttar jag om dom så att den källa som är mest tillförlitlig kommer som nr ett.

När jag sen skriver ut t.ex. en personakt så kommer ju alla källor för en händelse med vilket jag kan tycka är onödigt. Ibland skulle jag vilja att bara en av källorna (den mest trovärdiga) skrivs ut.

Så mitt förslag är: en funktion i utskriftsinställningarna där man kan ange om alla eller bara den första källan i listan skrivs ut.

Jag vill få upp denna fråga på dagordningen igen...det är ju 7 år sen sist. Jag skickade visserligen in en påminnelse 2019 också.
Jag vet inte vilka förändringar/förbättringar som kommer i version 4 (eller en uppdatering av 3:an) men det här vore en bra förbättring.

Ju mer man arbetar, desto mer källor för en händelse samlar man på sig.
När man samlat på sig 4-5 källor för en händelse så kan utskrifterna se lite "tråkiga" ut med 4-5 källreferenser för händelsen i den löpande texten. Störande för läsningen och tämligen onödigt. Använder man dessutom Harvardsystemet så får man alla källor för händelsen fullständigt utskrivna i den löpande texten. Det ser inte bra ut och är mycket störande.

Det blir dessutom många källor som skrivs ut fullständigt i texten eller längst bak. Det går ju visserligen att låta bli att skriva ut källorna men det är ju ingen lösning på mängdproblemet.

Så till version 4 skulle en sån här förbättring vara värdefull