Författare Ämne: Ange person som avliden utan datum  (läst 3214 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Ange person som avliden utan datum
« skrivet: 2023-09-18, 13:59:50 PM »
Det händer att man inte hittar när en person avlidit. Detta medför att personen antas leva fast denna kan vara född på 1800-talet eller tidigare och därför inte visas i 'offentliga' träd.
På ftDNA kan man manuellt gå in och flagga personen som ´Deceased' utan att ha årtal för dödsfallet.

Finns det någon tag i gedcom som anger en individ som avliden utan att man har angett ett datum? Om så är fallet, skulle vi t.ex. kunna få en kryssruta i Genney som anger personen som avliden?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Ange person som avliden utan datum
« Svar #1 skrivet: 2023-09-18, 17:57:37 PM »
Det finns stöd för det i gedcom och man kan tänka valet men det skapar en del följdfrågor t.ex. hur det presenteras i levnadsbanan och hur det ska hanteras vid sökning.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-09-18, 20:28:32 PM »
Tanken dök upp hos mig när jag laddade upp min senaste gedcom till ftDNA. En del av mina anor har jag åtminstone födelse år på men inte hittat när de avlidit. Då de är födda på 1600-1800 talet så råder det ingen tvekan om att de är döda med ftDNA, som andra siter, visar inte dessa med namn och födelsedata om de inte ör angivna som döda.
Nu kan man iofs gå in på varje enskild och kryssa i en ruta att de är avlidna men det vore smidigt om detta kunde göras redan i Genney då det följer med om/när man uppdaterar sitt träd.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

ove

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-12-30, 21:06:36 PM »
Levnadsbanan i Genny verkar fungerar redan med DECEASED, har importerat Gedcom filer med DECEASED i dödsdatum och levnadsbanan sorterar DÖD nederst i listan.
Vet  man inte dödsdatum vet man antagligen inte något om händelser som inträffat efter döden som begravning eller bouppteckning.