Författare Ämne: Kan man söka efter dubblett i Genney 4?  (läst 4487 gånger)

Marcus Nordin

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Kan man söka efter dubblett i Genney 4?
« skrivet: 2024-09-08, 16:47:08 PM »
Hej!:) Kan man i Genney v4 "söka efter dubblett" inne på vald/markerad person? Eller är det fortfarande på så vis att man behöver gå in via  "Verktyg=>Dubbletter"...?

Skulle göra livet såååå mycket enklare när man importerar Gedcom-filer som innehåller "MÅNGA" dubbletter och när man endast vill "städa"/forska mot en familj åt gången... Hade garanterat köpt Genney 4 enbart för den funktionen! :)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Kan man söka efter dubblett i Genney 4?
« Svar #1 skrivet: 2024-09-08, 19:15:44 PM »
I Genney 4 finns en funktion för att testa en godcom-fil för dubletter mot det släktträd du har uppe på skärmen.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Marcus Nordin

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-09-08, 21:27:27 PM »
Att testa en gedcom-fil för dubbletter, det hjälper endast mot att identifiera om filen innehåller dubbletter eller inte, men hjälper tyvärr inte till så mycket med att urskilja/plocka ut datan från fil... OM jag tolkat det korrekt dvs?

I min situation har jag flera gedcom-filer som kommer från flera olika källor, många av anorna är därför dubbletter, medan andra anor innehåller ny information såsom barn, make/hustru, yrke, hemvist osv.. När jag därför importerar denna fil läggs det som "högar" ovanpå varandra i samma gedcom-fil, vilket snabbt kan bli lite mycket städjobb..!

En lösning vore därför att importera endast det som inte identifieras som dubbletter, men samtidigt om man ändå väljer att "gå vidare" att man då kan göra som tidigare nämnt. Dvs att man har möjlighet att högerklicka på en anfäder där man väljer: "Sök efter dubblett". På så vis har man en "detaljvy" över den familj/anor man jobbar med just nu för tillfället, detta istället för att jobba över alla familjer samtidigt. Blir lite smidigare på så vis om du förstår hur jag tänker!:)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-09-09, 19:29:54 PM »
Du kan inte klicka på en person och kontrollera om han redan finns som en dubblett.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten