Författare Ämne: *raderat pga ett jävla gnäll*  (läst 2446 gånger)

Björn

• Gäst
*raderat pga ett jävla gnäll*
« skrivet: 2024-12-18, 18:01:33 PM »
*censurerat*
« Senast ändrad: 2024-12-19, 23:00:51 PM av Björn »

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Dödsorsaksregister i Genney!?
« Svar #1 skrivet: 2024-12-18, 20:28:27 PM »
Förstår inte hur du menar.
För mig är Register=databas.

I Genney har vi olika släkttegister=databaser som vi som släktforskare skapar/populerar med data(information om anor).
Sedan har vi släktregistret=databasen för platser dom är gemensam för alla släktregister.
I platsregistret tillhandahålls en grundstruktur som vi som använder programmet kan utveckla och bygga vidare på för vår forskning

Menar du att du vill ha ytterligare en lokal databas/register för dödsorsaker för att kunna söka på vad latinska dödsorsaker betyder och innebär ?

Vad skulle vara användningsområdet/nyttan?

Finns kanske detta redan som tjänst att nå/nyttja på Internet ?

Om vi har kopplingar mellan släktregister, platsregister och en nytt dödsorsaksregister så blir det en komplexare miljö att underhålla och hålla aktuell som släktforskare.

Att vi har kopplingar mellan släktregistren och platsregisterdatabasen räcker.

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-12-19, 14:14:21 PM »
Det jag menar är att "dödsorsaksdatabasen" måste underhållas, t ex backup.

Dödsorsaker uttrycks ofta olika av den som noterar den i kyrkböckerna. Ibland på Latin, ibland på "läkarsvenska", ibland på vanlig svenska.

Som jag fattade dig var det en ren databas med vad Latinska uttryck översätts/tolkas som. Och att man skule kunna länka/koppla händelsen dödsorsak till denna databas.

Har alla dödsorsaker ett Latinskt uttryck ?
Är dödsorsakerna entydiga ?

Om man ska ha en "dödsdatabas" för vad latinska uttryck betyder så borde den vara helt fristående och ej vara kopplad/länkad till Genneys övriga register/databaser.
Där av min kommentar att det kanske finns ett sådant register tillgängligt på Internet.

Men om det är som du påstår svårt att hitta så kanske ett lokalt register för att enklare söka upp svensk betydelsen av olika latinska eller uttryck på andra språk, källor kan vara från andra länder. I äldre källor är det kanske inte bara dödsorsak som skrivs på annat språk. Kanske även uttryck på äldre svenska och uttryckets betydelse idag. En generell databas som användaren får ta helt ansvar för själv vad gäller innehåll/administration/backup men vara direkt tillgänglig inifrån programmet.

Som du skriver, i hjälpen har det tillhandahållits vanliga latinska uttryck, men även annat finns att hitta i  hjälpen.
Jag ser inget behov att ha mer information om släktforskning generellt i hjälpen.
Hjälpens centrala funktion bör vara hur programmet Genney fungerar ska användas.

Off-topic.
Platsregistret har en mer central funktion så  att platsen för händelser för individers över tid och kan  inte jämföras med "dödorsaksregister", det är åtminstone min åsikt.

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-12-19, 19:04:31 PM »
Jag är inte motståndare.
Jag har bara en annan åsikt.

Vad som införs eller inte är upp till den som utvecklar Genney.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-12-19, 19:58:09 PM »
Man har olika synpunkter på vad släktforskningsprogram ska innehålla och alla synpunkter och idéer är välkomna och uppskattas. Förutom att lufta sina idéer här på forumet är det bra att skicka in det som synpunkter från Genney då det hamnar på samma ställe och har större chans att tas om hand. Ge då en utförlig beskrivning av din idé, gärna med bild. Vad som förverkligas är en blandning av hur många som efterfrågar funktionen, utvecklarens vilja och möjligheten till genomförande.

Björn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 2024-12-19, 22:57:57 PM »
Jag är inte motståndare.
Jag har bara en annan åsikt.

Vad som införs eller inte är upp till den som utvecklar Genney.

Den absolut mest användbara platsen på nätet som du beskriver det.. finns ju inte ens längre!

Björn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 2024-12-19, 22:59:38 PM »
Man har olika synpunkter på vad släktforskningsprogram ska innehålla och alla synpunkter och idéer är välkomna och uppskattas. Förutom att lufta sina idéer här på forumet är det bra att skicka in det som synpunkter från Genney då det hamnar på samma ställe och har större chans att tas om hand. Ge då en utförlig beskrivning av din idé, gärna med bild. Vad som förverkligas är en blandning av hur många som efterfrågar funktionen, utvecklarens vilja och möjligheten till genomförande.

ja vet inte.. rena twittertrollet man råkat ut för här.. lämnat twitter för helt för just sådant, så här vill jag ej vara heller då

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: *raderat pga ett jävla gnäll*
« Svar #7 skrivet: 2024-12-20, 06:33:02 AM »
Tyvärr har Björn raderat redigerat/raderat det mesta av det han skrivit som förslag, då faller mina svar ur sammanhanget.
Björn har avslutat med att citera en liten del av ett av mina svar samt administrators.

Ha det i beaktande när ni läser i denna tråd.
« Senast ändrad: 2024-12-20, 07:11:53 AM av leif »

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2024-12-23, 15:17:30 PM »
Fick just den här länken skickad med DIS julhäsning:
https://kvalevaag.se/popup/Skjukdomar_Latin-Svensk_search.htm
God Jul
/Kalle

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2024-12-23, 21:10:14 PM »
Satt precis och kollade i listan med dödsorsaker.,  :).

God Jul alla!