Författare Ämne: Detaljer i biografin - Bosatt  (läst 4332 gånger)

andershytter

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Detaljer i biografin - Bosatt
« skrivet: 2023-09-09, 12:34:56 PM »
Hej. Skulle uppskatta om det gick att öppna fältet Detaljer när det gäller typen Bosatt. Skulle underlätta att kunna skriva in t.ex. torpnamn el gatuadress el motsvarande där (jag lägger upp en "bosatt" för varje flyttning. Att då kunna komplettera detaljfältet med namnet på var de flyttar till skulle underlätta att snabbt få en överblick över var personen varit bosatt.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Detaljer i biografin - Bosatt
« Svar #1 skrivet: 2023-09-09, 15:14:34 PM »
I dialogrutan för Bosatt har du längst ned till vänster en knapp det står Adress på.
Den använder jag för en specifik gatuadress eller gård.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

andershytter

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-09-09, 17:59:34 PM »
Tack men det ger inte den effekt jag eftersöker. Jag skulle vilja kunna se gårds- eller torpnamnet (eller gatunamnet) i detaljfältet. Om du t.ex. skriver in titel så visas det på det sättet

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-09-09, 18:17:50 PM »
Kan fältet etikett fungera?

andershytter

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-09-10, 13:16:20 PM »
Tack för förslaget. Testade och det fungerar delvis. Hamnar då i kolumnen Händelse tillsammans med titeln Bosatt. T.ex. Bosatt Ekekulla.

Nackdelen med den lösningen är att Händelsekolumnen måste göras bredare för att platsnamnet ska synas. Så det hade varit bättre om det gick att få det i Detaljkolumnen eftersom båda kolumnerna ändå måste vara/är öppna. (Vet inte hur andra har det med utrymme i biografifönstret men för mig är det alltid en fight om att hitta en balans mellan kolumnernas bredd och kunna se tillräckligt för att kunna få en snabb överblick över innehållet)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-07-29, 15:07:26 PM »
Hej. Skulle uppskatta om det gick att öppna fältet Detaljer när det gäller typen Bosatt. Skulle underlätta att kunna skriva in t.ex. torpnamn el gatuadress el motsvarande där (jag lägger upp en "bosatt" för varje flyttning. Att då kunna komplettera detaljfältet med namnet på var de flyttar till skulle underlätta att snabbt få en överblick över var personen varit bosatt.

Jag har också en önskan på att kunna skriva in information vid fältet "Detalj" vid Bosatt. Man kan ju själv bestämma vad som ska står där, exempelvis torpnamn, vad för slags verksamhet som bedrevs...eller vad det nu kan vara. Det är lite "naket" nu med dessa tomrum efter bosatt.

Önskemål
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-09-02, 19:03:37 PM »
Problemet är att just för bosatt saknas det fältet i gedcom, som används för t.ex. utbildning och yrke, och man skulle ifs kunna använda det ändå i Genney men det är anledningen.