Författare Ämne: Strul med media  (läst 181 gånger)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Strul med media
« skrivet: 2026-05-09, 20:42:40 PM »
Jag har flera problem som kanske hänger ihop.

Bakgrunden är att jag hade tänkt städa min mediamapp där det ligger massor av filer som inte används. Medan jag har försökt klura ut hur jag ska göra det enklast har jag upptäckt en del annat.

• Ett gäng bilder verkar ha fel sökvägar men fungerar ändå? Om man öppnar "media data" ser man att "sökväg" och "plats" pekar på olika ställen (se bild). Jag hade tidigare mediamappen på Dropbox men har flyttat den till hårddisken. En del andra filer har ingen sökväg alls under "sökväg". Genney hittar dem ändå i mediamappen men när jag öppnar en testexport i Gramps så letar den på de angivna felaktiga sökvägarna.
  • "Reparera" fungerar på en bild i taget via mediafliken i biografin. Om jag däremot försöker via Hantera media så hänger sig programmet och inget verkar hända. Tyvärr är det rätt många bilder som behöver repareras...
  • "Hantera media" verkar i största allmänhet instabilt. När jag försöker scrolla bland bilderna uppdateras inte bildfönstret, samma rad med bilder repeteras över hela skärmen, ibland försvinner själva gränssnittet (se bild). Jag tror det händer när en bild med fel på sökvägen borde dyka upp i fönstret -- men inte alla sådana bilder.
  • Det ligger konstiga osynliga bilder kvar och spökar. När jag söker efter personer med mediafiler får jag med några personer som inte har några mediafiler (och jag har letat, de har inte heller mediafiler kopplade till händelser, källor etc). Samtidigt dyker det upp några märkliga poster med konstiga sökvägar när jag gör ett registerutdrag över mediafiler. Dessa finns också med i testexporten som jag öppnat i Gramps. En del av dessa osynliga bilder verkar höra ihop med personerna som Genney anser har mediafiler utan att några syns. (en del heter t ex "fornamn_efternamn.jpg?hash=12c232393c...")
  • När jag försöker exportera en gedcomfil+media kommer jag till ca 2%, sen fastnar exporten. (jag hade annars tänkt att det kunde vara ett sätt att starta om med en "ren" mediamapp som bara innehåller filer som används).

« Senast ändrad: 2026-05-09, 20:46:51 PM av Mostermysko »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2905
    • Visa profil
SV: Strul med media
« Svar #1 skrivet: 2026-05-11, 08:32:09 AM »
I Genney kan du lägga till en fil från var som helst på din dator och sökvägen sparas då. Hittar Genney inte filen söker den i den angivna katalogen för media efter en fil med samma namn. Reparera justerar sökvägen om den inte finns men finns i media-mappen.

Du kan ta bort media som inte har kopplingar till registret med rensa i hantera > media. Om du väljer sammanfoga innan så slås kopior ihop och flera användare pekar då mot samma media.

Lite oklart vad som händer när du skrollar men det kan vara att Genney måste skapa tumnaglar och det kan göra att listan inte svarar under processen om det är många bilder.

Att det hänger sig i exporten går inte att svara på generellt men skulle kunna hänga ihop med problemet när du skrollar och problem med en fil.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2026-05-11, 19:07:01 PM »
Kodstycke: [Välj]
Om du väljer sammanfoga innan så slås kopior ihop och flera användare pekar då mot samma media.
Testa detta nu eftersom jag har flera kopior på samma bild/media. Funkar inte att sammanfoga. Händer ingenting, tyvärr
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2905
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2026-05-12, 07:03:09 AM »
Har du kollat att det inte bara är ett media som är kopplat - du måste rensa efteråt för att de ska försvinna. Alternativt kanske dom inte är helt identiska.