Författare Ämne: Importera GEDCOM från Ancestry  (läst 6408 gånger)

qrille

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Importera GEDCOM från Ancestry
« skrivet: 2017-07-25, 20:30:07 PM »
Har problem med att importera datum i Genney för månaderna maj och oktober från en GEDCOM-fil nedladdad från Ancestry. Jag har angett datumen enligt exempel "25 okt 1944" resp. "14 maj 1937" i Ancestry. I Genney har jag angett datumformat till "d mmm åååå" och språk till "Svenska". Får felmeddelande "Oriktigt datum eller datumformat". Hur kommer jag till rätta med detta?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Importera GEDCOM från Ancestry
« Svar #1 skrivet: 2017-07-25, 22:21:53 PM »
Månad för datum format i gedcom skrivs med engelska, dvs. MAY och OCT. Skriver du MAJ och OKT kommer det att tolkas som text.

qrille

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-07-26, 08:00:03 AM »
Tack för svaret! Antar att jag får editera GEDCOM-filen genom att byta ut alla okt mot oct och alla maj mot may. Kanske är en funktionalitet som borde byggas in i importfunktionen?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-07-26, 08:15:34 AM »
Det kan du enkelt ändra med en lämplig texteditor.

Våran vanliga kalenders månader ska skrivas med engelska enl. gedcom specifikationen. Har ancestry exporterat alla maj och oktober som maj och okt?

qrille

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-07-26, 09:40:19 AM »
Ja, Ancestry exporterar maj & okt (som ju känns mest rätt att använda för en svensk) som maj & okt. Har haft detta problem tidigare i TCGR, The Complete Genealogy Reporter som jag använder för rapporter. De gjorde en ny version av programmet som hanterar detta. Men det går ju ganska snabbt att editera GEDCOM-filen i typ Notepad++ också. Laddade häromdagen ned Genney för att testa programmet och gillar gränssnittet som känns lättarbetat. Kommer att skapa ett nytt ämne för bildhantering där jag också har en fråga.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2017-07-26, 10:26:22 AM »
En risk med automatisk ersättning via texteditor av alla förekomster, som man bör vara uppmärksam på, är att stavelser i andra ord kan råka komma med! T ex kan namnet 'Maj' bli 'May' i Qrilles exempel, och kommentarfält på svenska som innehåller de aktuella bokstavskombinationerna påverkas.

Jag har råkat ut för detta i samband med ändring av länsbeteckningar från t ex '/K' till ', Blekinge län', där alla 'Karlsson' blev ', Blekinge länarlsson'!  :(

Problemen minskar om man väljer att endast ersätta hela ord, eller tar med omgivande mellanslag i definitionen. Helst bör man söka och ersätta varje förekomst manuellt, men det kan ju bli ett drygt jobb!

Och det går väl inte att påverka Ancestry...?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-07-26, 10:56:50 AM »
Enligt Torgny Larsson (https://www.dis.se/gedcom-ancestry-disgen) exporterar Ancestry sina datum enbart som fri text och inte som datumformat.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #7 skrivet: 2017-07-26, 12:40:09 PM »
I Ancestry's online-program (som saknar kalender) måste man själv skriva in datum i formatet 'd mmm yyyy' – jobbigt! Ytterligare förvillande är att i den svenska versionen (ancestry.se) står det 'dd mm åååå' i datumfältet. Om man bara anger två tecken för månad, får man felmeddelande, men både 'may' och 'maj' tolkas som rätt! Det går också att skriva '1937-5-14', då tolkas det som '14 Maj 1937' (alltså med svensk stavning!) i drop-down-väljlistan! Mycket ologiskt; detta borde användarna uppmärksamma Ancestry på. (Själv använder jag inte detta program, så jag kan missta mig på vissa punkter. T ex verkar det OK att behålla '1937-5-14', det ger inget felmeddelande, men hur hanteras det vidare?) Kanske kan någon Ancestry-användare sprida mera ljus över detta?

Vad Torgny menar i sin artikel förstår jag inte helt, men det är väl att Ancestry inte alls har någon kontroll av datumformatet vid export? Det man skriver in, kommer också ut i GEDCOM-exporten. All text i en sådan fil är ju oformaterad, så det blir det importerande programmets uppgift att tolka datan. Varken Genney eller Disgen kan idag, oavsett språkinställning, tolka felaktiga månadsangivelser. Och det är väl orimligt att ställa sådana krav, då exportören hanterar uppgifterna så som Ancestry!
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-07-26, 13:47:06 PM »
Kan bara som en parentes nämna att gedcom-formatet alltid går att använda för inmatning i Genney vilket efter att rutan mister fokus formateras efter aktuellt datumformat.