Författare Ämne: Flicknamn/Födelsenamn  (läst 1997 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Flicknamn/Födelsenamn
« skrivet: 2021-10-26, 17:29:43 PM »
Hej!

Jag har genom åren skrivit in namnen med format typ "Anna /Andersson/ f. Bengtsson" och egentligen inte tänkt mer på det förrän jag förde över en GEDCOM-fil till MyHeritage. Där ligger födelse- och flicknamn med som ett extra fält (som i GEDCOM-standard) men det kommer naturligtvis inte med i min fil eftersom jag har skrivit in det som jag har. Det vore ju mycket bättre om jag hade lagt in det som flicknamn från början, framför allt eftersom det dels finns och dels då kan anpassas efter språk. ("f." hade då bytts mot "born")

Jag vet att man kan använda fältet "Alternativt namn" men jag tycker inte egentligen att det gör vad jag vill. Dels så verkar det inte finnas någon inställning för att välja om dessa (och vilka) alternativa namn ska visas i släktträdet och dels så visas just nu sådana namn i biografin mellan snedstreck. (Skriver jag in "Bengtsson" under födelsenamn så står det "/Bengtsson/" i biografin under "Detalj", och det kan väl inte vara meningen..?)

Vore det inte rimligt att de här alternativa namnen kunde skrivas in redan i inmatningsrutan för namn (ev. under de tre punkterna till höger) och att jag sedan kan avgöra i inställningarna om jag vill ha med dem i rutorna i träden eller inte?

Finns det något sätt att ange sådana namn direkt i inmatningsfältet för namn? (Alltså mha specialtecken eller så.)

/Åke
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Flicknamn/Födelsenamn
« Svar #1 skrivet: 2021-10-27, 07:54:42 AM »
Alternativa namn är egna objekt med notering och källor kopplade till sig enligt gedcom vilket inte går att baka in i ett namn.