Författare Ämne: Källor/bilder/backup  (läst 2810 gånger)

Sören

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Källor/bilder/backup
« skrivet: 2018-01-21, 16:01:44 PM »
Hej (första inlägget på detta forum...)

Ska som purfärsk nybörjare på Genney traska mig igenom ett befintlig släktträd (GEDCOM-fil) på min mors sida och addera källor som filen idag saknar. Jag har sett att det finns en artikel om källor på Genneys hemsida och i hjälpen. Jag har nu lite frågor av sådan karaktär att jag antar att jag bör tänka på dem innan jag sätter igång.

1. Bör jag ta en printscreen/fota på varje källa då det kan vara bra att ha senare? Tänker att vissa källor kanske jag endast har access till under visa perioder av året och att där står bonussaker som jag inte lyckas tyda pga av svårtydd handstil.

2. Hur namnger ni bilder så det inte spårar ut efter ett tag?

3. Var sparar ni bilder och har ni en katalogstruktur?

4. Hur använder ni trovärdighetsfunktionen? Går det att få en överblick i trädet inkl trovärdigheten. Går det att se vilka som har källor resp inte?

5. Ser på forumet att det går att spara backupen på One Drive. Vilka backup-lösningar rekommenderar ni och varför.

6. Något annat jag bör tänka på som underlättar införandet av källor?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Källor/bilder/backup
« Svar #1 skrivet: 2018-01-21, 16:18:43 PM »
Lite en smaksak men det är bra att du tänker efter före och är konsekvent.

Förutom det som nämns i artikeln brukar jag personligen spara bilder som är intressanta eller svårlästa.
Jag separerar också källan från hänvisningen som i AD börjar med "Bild".

För bilder brukar jag i AD välj kopiera ren källhänvisning, klicka i cellen för media för källan i tabellen, välja skärmurklipp, och klistra in den kopierade texten vilken då får ett självbeskrivande namn. Genney rensar bort otillåtna tecken.
Bilder och filer sparar du i samma mapp för det register du använder eller om du vill ha en mapp för alla register.

Sök på forumet om molnhantering, det finns en del skrivet.

(Håller med Hans, ska se till att få in info om det)
« Senast ändrad: 2018-01-21, 16:25:51 PM av Administrator »