Författare Ämne: Spegling av länkade matcher i FTDNA  (läst 3257 gånger)

Gilbert

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Spegling av länkade matcher i FTDNA
« skrivet: 2018-08-10, 09:19:52 AM »
Jag lägger in grenar från matcher (autosomalt) som jag länkat i FTDNA (Grenar som jag hittar hos matchen från den testade till den ana som är gemensam med mej.
Tidigare använde jag den mathande personen initialer med * framför (Stig Johansson blir *StJo) och skriver in det värdet i ruta "Referensnr" på alla personen anor bak till gemensam ana. I rutan Yrke skriver jag "FT-DNA" så kan jag söka alla matcher. Om jag även har ytterligare länkad match med samma ana, t ex Anders Lind (*AnLi) så skriver jag *StJo+ **anLi i refrerensrutan.

Jag önskar att det fanns inbyggda funktioner för att kunna belysa DNA-resultat.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Spegling av länkade matcher i FTDNA
« Svar #1 skrivet: 2018-08-10, 10:39:48 AM »
Jag är inte säker på att jag fullt ut har förstått ditt behov. Men utifrån vad du skriver så skulle jag nog använda grupper istället. I ditt exempel ovan skulle jag t ex lägga upp och använda grupperna "FTDNA Stig Johansson” och ”FTDNA Anders Lind”.

Gilbert

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-08-10, 10:43:34 AM »
ska prova det. men hur går det när det grenar sig flera klykor. I princip vill jag kunna få överblick på den delen av mitt träd som bara innehåller DNA-Matcher (Rör sig om 40-50 grenar).

Gilbert

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-08-10, 10:56:24 AM »
Jag vet inte hur jag ska uttrycka det. men kanske att trädet finns i två "skikt" ett pappersforskningsskikt och ett DNA-match skikt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-08-10, 11:03:10 AM »
Under dna-prov kan du öppna träd för respektive dna-prov och där se alla berörda.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-08-10, 11:18:56 AM »
En person kan läggas till i flera grupper. En annan utmärkt funktion är att man temporärt kan färgmarkera personer baserat på t ex grupper, sökresultat mm. Då skulle man i det här fallet enkelt kunna se vilka personer/grenar i trädet som hör till FTDNA-matcher.