Författare Ämne: Olika val vid export  (läst 5952 gånger)

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Olika val vid export
« skrivet: 2018-10-09, 11:37:59 AM »
Hjälp!

Har frågor i forumet om exportvarianter UTF-8, Genney och Gedcom5.5, men har inte förstått innebörden av det.

Nu har jag själv kommit dit att jag skall exportera och får frågan om ovanstående exportvarianter. Men jag förstår inte innebörden av de olika valen och vilka olika resultat de ger.

Syftet med min export är att lägga upp ett enkelt släktträd 4-5 generationer på andra sajter, endast med information om namn, födelsedatum och ort samt dödsdatum och ort.

Om jag gör ett nytt register och skall importera ged.com dit vad väljer jag då? Om jag inte gör ett nytt register utan exporterar gedcom direkt till exvis Family Tree väljer jag då Gedcom 5.5?

Det blev en hel del urbockningar under de olika flikarna, skall det vara så? Eller skall man bara bocka ur under vissa flikar.

Oerhört tacksam för hjälp.

/LisBeth

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Olika val vid export
« Svar #1 skrivet: 2018-10-09, 11:46:21 AM »
Om du exporterar i syfte att använda filen någon annanstans än i Genney, välj alltid UTF-8 och Gedcom 5.5.

Fammo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-10-09, 14:49:06 PM »
Men jag tänker så här. Jag vill skapa ett nytt släktregister i Genney med ett reducerat antal släktingar, för att kunna användas i olika sammanhang.

Skall jag då spara filen som  Genney? Det släktregistret kan jag ju sedan exportera som gedcom till en annat släktprogram, eller hur?

Jag vill nämligen se hur det ser ut innan jag exporterar det till annat släktprogram.

Jag försökte skapa en Genney gedcom-fil till ett nytt släktregister. Jag knappade ur en massa information som jag inte vill ha med. Men, jag fick inte in någonting i det nya släktregistret.

Varför har man två val: Genney och Gedcom? Vart exporterar man Genney gedcom och vart exporterar man Gedcom 5.5?

För att kunna använda programmet måste ju detta framgå.

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-10-09, 15:40:37 PM »
Genney-formatet är förmodligen ett format som innehåller annorlunda (bättre) strukturerad information än Gedcom 5.5. Gedcom 5.5 är en internationell standard och måste finnas med för att Genney ska kunna prata med andra programvaror. Eftersom Gedcom 5.5 inte är perfekt har de flesta program även ett eget format.

Exakt skillnad i strukturen mellan Genney och Gedcom 5.5 kanske admin kan berätta mer om.

Så som svar på din fråga kan du exportera i Genney-format för att sedan importera i ett nytt släktträd i Genney och därefter exportera till Gedcom 5.5 så att du får en fil som fungerar i alla andra program.

Fammo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-10-09, 16:15:49 PM »
Tack mjo!

Jag fick svar på mina undringar och jag kan fortsätta. Lyckades få till en import till ett nytt mindre släktträd med Genney som jag då senare kan exportera till ett annat program.

Det gäller dock att hålla ordning på Gedcom-filerna och döpa dem så att man förstår innehållet. Man glömmer ju efter ett tag

:)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-10-09, 16:30:31 PM »
Genney-formatet innehåller, som mjo beskriver, en mer anpassad gedcom för Genney och en hel del som inte överrensstämmer med gedcom-standarden. T.ex. innehåller Genney-formatet formaterad text som består i en enkel rtf uppmärkning vilket ju är bra om man ska föra över det till Genney men som inte alls är bra om man exporterar det till ett annat program. Generellt kan man säga att ska man föra över det till Genney så använder man Genney och till andra program det andra.

Fammo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-10-09, 18:23:22 PM »
Ok! Verkar lite invecklat men...Jag upptäckte att min export till annat Family Tree inte blev helt lyckat. Tilltalsnamnen har inte kommit med utan bara det första namnet.

Om min ana heter Lars Yngve Magnus och jag har markerat Yngve med en stjärna i Genney så tilltalsnamnet framgår, så exporteras inte detta på rätt sätt utan personen heter Lars.

Hur kan jag fixa till det via en ny export?

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-10-09, 18:45:29 PM »
Gissar att det kan vara en begränsning hos familytree. Jag får samma fenomen hos dom. Klickar jag på personen i fråga på familytree så står alla namn dock med.

Gissningsvis plockar familytree bara in det fält i Gedcom-filen som innehåller hela namnet.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-10-09, 19:45:19 PM »
Det finns inget stöd för tilltalsnamn i gedcom, asterisken är en svensk konvention.

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-10-09, 19:51:23 PM »
Men det finns stöd för bla "NICK" och "GIVN" väl?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-10-09, 20:07:33 PM »
Stämmer.

Fammo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-10-09, 22:26:21 PM »
Jag förstår det som att det gäller Nickname och Given name. Innebär det då att om jag registrerar Smeknamn under Alternativt namn i Genney, att det då visas som namn vid export?

När jag klickar på namnet i Family Tree händer ingenting. Måste ha att gör med min export, men jag får väl pröva några varianter så får vi se om jag får till det.