Författare Ämne: Försvunna källhänvisningar  (läst 6808 gånger)

nielsen

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Försvunna källhänvisningar
« skrivet: 2018-11-23, 21:26:09 PM »
Det har försvunnit massor av källhänvisningar för mig. Två gånger! Använder mig som de flesta andra, av CD-skivor.
Vad jag vet så gäller det enbart senaste dödskivan 1860-2016. Har det upplagt enligt bild och två gånger nu så har källhänvisningen försvunnit. Vid koll av på personer som skulle finnas där, så är det helt blankt under källa.
Har jag gjort något fel i upplägget eller är det något fel i programmet. Vete fasen hur jag ska återställa detta. säkerhetskopierar flitigt, men vilken kopia ska jag läsa in och än värre, vilka personer saknas källan på??
Vad ska jag göra? Rädsla uppstår ju att ev. andra källor ramlar bort också.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Försvunna källhänvisningar
« Svar #1 skrivet: 2018-11-23, 22:52:33 PM »
Bilden visar användare under Sveriges dödbok 1860-2016. Vad händer om du klickar på CD resp. Ingen uppgift?? Är det fortfarande inga användare?

nielsen

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-11-23, 23:54:49 PM »
Bilden du ser visar efter att jag lagt till CD igen. Innan dess var det helt borta

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-11-24, 01:27:21 AM »
Är problemet att du inte ser användarna för en källa eller att källhänvisningar i källregistret har försvunnit? Eller både och?

Det ser ut som att du använder inställningen Använd utökade källhänvisningsalternativ. Då visas "tomma" källhänvisningar (dvs när man för en händelse anger enbart källa och ingen källhänvisning) i källregistret. För att visa användarna måste du därför, som xkjell skriver, markera källhänvisningen "CD" eller "Ingen uppgift".

Hur ser det ut i biografin för de personer som är berörda av att källhänvisningen "CD" försvann? Finns det någon källa/källhänvisning angiven?

nielsen

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-11-24, 04:35:10 AM »
Källhänvisningen "CD" har försvunnit helt och hållet. De personer jag kollat som ska ha "CD" som källa/hänvisning är nu helt blanka (se bild), men efter "källor" syns det ju en liten etta, precis som det skulle finnas en källa iaf. Dvs det finns inget alls angivet under källa. Och ja ... jag har angett CD som hänvisning och det har fyllts på med namn i "CD" men sen har ju "CD" försvunnit och själva källan enbart funnits kvar.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-11-24, 09:40:17 AM »
Det ser inte ut att finnas någon källa/källhänvisning sparad för händelsen i din bild. Precis som du skriver står det en liten 1:a bakom Källor. Om man inte anger någon källa så ligger det kvar en blank rad och 1:an verkar avse även den. Det kan ju tyckas lite missvisande och jag skickar en synpunkt om det till supporten.

Om jag förstår dig rätt så har sparad källa/källhänvisning för händelser försvunnit, plus att själva källhänvisningen i källregistret har försvunnit. Det låter jättekonstigt och det bör du nog felrapportera i så fall.

nielsen

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-11-24, 09:46:17 AM »
Stämmer precis. Det har försvunnit helt, eller? Micael har gjort underverk tidigare, kanske han har en förklaring till det hela.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-11-24, 10:27:19 AM »
Ser i ett av dina tidigare inlägg att du brukar slå ihop källor. Kanske har det hänt något i samband med det.

nielsen

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-11-24, 11:07:09 AM »
Det är möjligt, men då ligger ju felet där. Slå ihop betyder ju inte ta bort? Är ju enbart tomma källor som ska tas bort.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-11-25, 09:23:15 AM »
Svårt att kommentera då man inte vet när/hur/vad som har hänt.

En sak om skulle kunna hänt är om du har slagit ihop eller haft hänvisningar som delats av flera och raderat en sån hänvisning och inte tänkt på att det var kopplat till flera.

nielsen

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-11-25, 12:42:13 PM »
Vet med mig att jag definitivt inte har raderat någon källa. Använder enbart hopslagningsverktyget med funktionen radera tomma källor. Källhänvisningen "CD" var absolut inte tom, låg flera hundra namn där.

nielsen

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-11-29, 08:15:21 AM »
Nu har jag suttit ett par dagar och inte vetat om jag törs fortsätta använda programmet pga försvunna källhänvisningar. Finns det ingen hjälp att få? Kan ju inte sluta med min forskning, såvida jag mot min vilja återgår till Min Släkt även om det är betydligt sämre.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-11-29, 08:29:12 AM »
Jag har skickat dig ett pm.