Författare Ämne: Bakåt-knappen  (läst 4535 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Bakåt-knappen
« skrivet: 2015-09-25, 17:52:48 PM »
En av de saker som jag har saknat i andra program är en fungerande bakåt-knapp. Efter att med eller utan vilje ha dubbelklickat på en person och fått den till huvudperson så är det alltid krångligt att komma tillbaks till den person man kom ifrån, antingen genom långa namnlistor eller genom att vända t.ex. vy från anor till ättlingar.

I Genny funkar knappen på skärmen precis så som jag har önskat (så tack så mycket!), men däremot så funkar inte musknappen som jag alltid använder som bakåt-knapp på webbsidor. Jag trycker instinktivt på den varenda gång, men måste ändå foga mig och leta upp på knappen i huvudmenyn.

Finns det någon inställning för det här eller skulle det gå att enkelt få programmet att acceptera musknappen?
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
SV: Bakåt-knappen
« Svar #1 skrivet: 2015-09-26, 09:55:13 AM »
Vad menar du när du säger musknappen?
Kortkommando för att backa är alt-vänsterpil.
« Senast ändrad: 2015-09-26, 09:56:49 AM av Administrator »

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-09-26, 12:54:45 PM »
Det är kanske bara ett problem med mina egna inställningar.

Jag har en musknapp som tar mig en sida bakåt och en annan för framåt som har varit inställda så per default sedan jag köpte musen, men jag kommer tyvärr inte åt inställningarna eftersom datorn vägrar acceptera att jag använder en annan mus än den som följde med det trådlösa tangentbordet. Har dock inte haft några andra problem med den annat än att d. Kortkommandona för browsern är antingen Back eller Alt + Vänsterpil, men min mus verkar ge ett helt annat kommando som ändå funkar. När jag trycker på knappen i Genny så omvandlas pekaren till ett kors med fyra pilar (flytta?). Kortkommandot Alt+Vänsterpil funkar utan problem i Genny, så om jag bara kan komma åt inställningarna för musen så ska det gå att fixa.

Problemet är alltså förmodligen mitt eget och mustillverkarens.
(F.d. Waiter)

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-09-26, 17:29:49 PM »
...fast nä.

Jag laddade hem och installerade programvaran till musen (Logitec G502), och i inställningarna för knapparna måste jag välja funktion ur en av 2 listor, antingen sk. "Mouse functions" eller "Keystrokes". Knappen på sidan av musen som jag syftar på är per default inställd som "Back" under "Mouse functions" och funkar alltså problemfritt i andra program men är tydligen inte samma sak som att generera en knapptryckning. Det verkar som om det finns särskilda standardiserade muskommandon som inte översätts till tangentbordskombinationer.

Jag kan naturligtvis lösa det förbigående genom att ställa om musen till "Keystrokes" och välja Alt+Vänsterpil, men då får jag ändra tillbaks det varenda gång jag kör ett spel som använder standardinställningarna för musen.
(F.d. Waiter)