Författare Ämne: Källor vid import till Ancestry.  (läst 5311 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Källor vid import till Ancestry.
« skrivet: 2020-02-18, 19:09:33 PM »
Jag använder huvudsakligen Arkiv Digital för min forskning.
När jag laddar upp min gedcom till Ancestry så visas inte källorna. Jag anger källor enligt bifogade urklipp.

När jag kollar i en gedcom-fil hur källorna anges så verkar det bara vara en kod (t.ex. 2 SOUR @S2726@) men det verkar fungera då geneanet visar källor. Jag exporterar gedcom som GEDCOM 5.5 och UTF 8.

Beror det på att Ancestry använder en annan typ av "standard" för gedcom? Skulle något av de andra alternativen göra så att källorna kommer med?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Källor vid import till Ancestry.
« Svar #1 skrivet: 2020-02-19, 11:13:01 AM »
Genney följer gedcom specifikationen och hur ancestry gör får du kanske höra med dom men dom är väl inte kända för den bästa hanteringen av gedcom.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-02-19, 12:41:09 PM »
Jag har förstått att Genney följer standarden. Men jag blir själv nyfiken hur man ska tolka @S2726@?
Hur kan man omtolka det till källan i klaretxt?
Stefan Hagstedt

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-02-19, 13:11:00 PM »
Det är en pekare till platsen i din fil som börjar med "0 @S2726@ SOUR".

Gissningsvis förväntar sig Ancestry att finna källan i klartext efter SOUR istället, vilket iofs också är tillåtet enligt Gedcom, men ej rekommenderat eftersom mer avancerade program måste ha det upplägget som Genney har vid export.

..om jag förstått det hela rätt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-02-19, 16:33:16 PM »
Jo det är riktigt och det är för att kunna referera flera källhänvisningar till samma källa.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-02-19, 18:14:17 PM »
ok, det låter logiskt. Jag kollade igenom gedcom-filen och hittade sammanhanget.
Så man skulle behöva någon typ av konverteringsprogram att köra sin fil i för att få med källorna i Ancestry.
Stefan Hagstedt

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-02-19, 19:46:28 PM »
Provade att importera en person till Ancestry och jag fick med källorna, se bild.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2020-02-19, 20:05:38 PM »
Märkligt att det fungerar för dig men inte för mig.
Jag har meddelat dom så vi får se om och vad de svarar.
Stefan Hagstedt

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2020-02-19, 20:15:09 PM »
För mig står det Citat utan källa. När jag klickar på visa får jag upp information som ses i urklippet.
Stefan Hagstedt

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2020-02-19, 20:21:21 PM »
Jag provade också och för mig kommer texten i "Var i källan" med, men inte texten i "Källa".

Ancestry känns lite svajigt.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2020-02-19, 20:29:06 PM »
Jag har även mitt släktträd på Geneanet och där där kommer alla uppgifter ok källorna med.
Stefan Hagstedt

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2020-02-19, 20:40:12 PM »
Jag körde min gedcom (som bara innehåller en person) genom en validator på http://ged-inline.elasticbeanstalk.com/validate. Följande blev resultatet, vilket kan förklara varför mina källor inte kommer med i importen till Ancestry möjligen?

*** Line 353:     Invalid content for ABBR tag: 'Husby-Rekarne kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/ULA/10419/A II a/' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 354:     Tag CONC is not allowed under ABBR
*** Line 356:     Invalid content for ABBR tag: 'Husby-Rekarne kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/ULA/10419/A II a/' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 357:     Tag CONC is not allowed under ABBR
*** Line 362:     Invalid content for ABBR tag: 'Nynäshamns kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/SSA/6011/C I/1 (1912-1925)' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 364:     Invalid content for ABBR tag: 'Hällby kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie., SE/ULA/12212/A II a/5 (1911' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 365:     Tag CONC is not allowed under ABBR
*** Line 367:     Invalid content for ABBR tag: 'Hällby kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/12212/C/3 (1906-1922)' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 369:     Invalid content for ABBR tag: 'Husby-Rekarne kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/ULA/10419/A II a/' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 370:     Tag CONC is not allowed under ABBR
*** Line 374:     Invalid content for ABBR tag: 'Frimurarbarnhuset i Stockholm, Barn inomhus, SE/SSA/0816/D I/14 (1916-1937)' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 378:     Invalid content for ABBR tag: 'Södermanlands inskrivningsområde (Io 10), Eskilstuna rullföringsområde (Ro 44) (' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 379:     Tag CONC is not allowed under ABBR
*** Line 385:     Invalid content for ABBR tag: 'Eskilstuna Klosters kyrkoarkiv, Inflyttningslängder, SE/ULA/12298/B I/2 (1935-19' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 388:     Invalid content for ABBR tag: 'Eskilstuna Klosters kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/ULA/12298/' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 391:     Invalid content for ABBR tag: 'Ärla kyrkoarkiv, Flyttningslängder, SE/ULA/11795/B/4 (1911-1945)' is more than 60 characters, the maximum length for <SOURCE_FILED_BY_ENTRY>
*** Line 411:     Tag EMAIL is not allowed under SUBM
« Senast ändrad: 2020-02-19, 20:54:49 PM av mjo »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2020-02-20, 07:00:28 AM »
Kan stämma. Genney hade initialt högst antal tillåtna 60 tecken, vill jag minnas, men pga att MiS och jag tror även Disgen tillåter betydligt mer då deras inmatning inbjuder till att klistra in hela texten i det fältet gick det inte att ha den begränsningen.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2020-02-20, 16:40:02 PM »
Jag kontaktade Ancestry support om problemet och det svar jag fick var "Den GEDCOM-fil som du laddar upp är i så fall inte helt kompatibel med vår tjänst."  Samt en länk till Wikipedia.  ::)

Nå, skam den som ger sig ...
Stefan Hagstedt

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2020-02-21, 13:42:57 PM »
Jag stod på mig och nu fick jag svaret att min feedback skickats till rätt departement. Låter som om man pratade med en politiker. :)
Om andra har samma problem så kanske det lönar sig om fler skickade feedback till Ancestry så blir det kanske åtgärdat.

Blev även hänvisad till denna länk där artikeln är skriven på engelska men enligt Johan på Ancestry så går det bra att skriva på svenska.
Stefan Hagstedt