Författare Ämne: Skärmurklippverktyget  (läst 7558 gånger)

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
Skärmurklippverktyget
« skrivet: 2015-07-31, 21:26:33 PM »
Jag har två skärmar och när jag väljer verktyget kan jag bara göra urklipp på ena skärmen.

Carin

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Skärmurklippverktyget
« Svar #1 skrivet: 2015-10-15, 11:55:14 AM »
När jag använder skärmurklippsverktyget så slutar Genney att fungera. Jag kan öppna programmet, men det ligger minimerat i aktivitetslisten och jag kan inte maximera det. Det hjälper inte att starta om datorn. Kan öppna programmet och får upp välkomstrutan. Där kan jag antingen välja att skapa nytt eller öppna släktregister, eller öppna gedcomfil, men sedan lägger programmet sig i aktivitetslisten och verkar vara "fastklistrat" där.

När jag installerat programmet första gången hände samma sak. Försökte då avinstallera och installera igen, men det hjälpte inte. Fick inte ens upp programmet efter omstart/ominstallation. Det blev bara "timglas" en kort stund och sedan hände inget mer. När jag nu installerade den nya versionen så fungerade programmet igen, ända tills jag råkade testa skärmurklipp.

Hur gör jag för att få tillgång till programmet igen?
« Senast ändrad: 2015-10-15, 12:20:09 PM av Carin »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-10-15, 14:29:12 PM »
Vad har du för operativsystem?

Carin

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-10-15, 14:58:59 PM »
Windows 7, 64 bitars. Har laddat ner och installerat versionen för 64 bitars, så problemet beror inte på fel version.

Carin

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-10-15, 18:41:22 PM »
Testade att avinstallera programmet, starta om och installera det på nytt. Då gick det att öppna programmet igen. Dock har jag inte vågat testa skärmurklippverktyget. Får låta bli det i fortsättningen.  :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2015-10-15, 18:42:51 PM »
Svårt att svara på vad felet kan bero på. Kan vara nåt speciellt hårdvarurelaterat problem.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2015-10-15, 21:39:21 PM »
Skärmurklippverktyget funkar inte på min Mac med OS X El Capitain. När jag öppnar verktyget försvinner skärmbilden för Genneyprogrammet. Måste starta om för att få tillbaka skärmbilden. Använder jag Macens egna skärmavbildningsverktyg så funkar det perfekt. Ta bort det ur programmet eftersom det tycks strula på olika sätt om det används (eller fixa buggen).

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2015-10-15, 21:48:00 PM »
Skärmbilden för Genney måste försvinna eftersom du annars inte kommer åt vad du ska markera. När skärmbilden försvunnit och du dragit upp det område du vill markera ska den dock komma tillbaka. Gör den inte det?

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2015-10-16, 10:19:37 AM »
Skärmbilden för Genney måste försvinna eftersom du annars inte kommer åt vad du ska markera. När skärmbilden försvunnit och du dragit upp det område du vill markera ska den dock komma tillbaka. Gör den inte det?

Jag missade vilken skärmbild som man är ute efter, dvs inte Gennys utan någon underliggande. Det fungerar oklanderligt och vid närmare eftertanke kan förenkla en hel del!