Författare Ämne: Platstolken föreslår fel församling och kraschar  (läst 5427 gånger)

nilswadstrom

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Platstolken föreslår fel församling och kraschar
« skrivet: 2020-05-29, 16:07:23 PM »
Många platsangivelser i mitt träd är inte till strukturerade platser och jag hade tänkt åtgärda detta med platstolken för att slippa gå in i varenda notis. Så jag skapade den strukturerade platsen Strocknäset under församlingen Edsele (Y) i platsregistret och gick in i platstolken. När jag använder sökfunktionen i platstolken hittar den platsen, men när jag ska välja den, försöker platstolken ändra till Ramsele-Edsele församling, trots att jag lagt in platsen under Edsele församling. Jag gick in och tog bort Ramsele-Edsele från platsregistret men likt förbannat ändrar tolken till denna församling (trots att det står Edsele församling i sökträffen) hur den nu kan hitta en församling som inte längre finns i registret.

Jag försökte manuellt genom att markera platssangivelsen i platstolken och klicka på Välj. Inget hände. Programmet reagerar inte när jag klickar på Välj. Då klickade jag på Auto. Men platstolken orkade bara till 70%. Det står den och tuggar i timmar utan att något händer.

Har någon en aning om vad detta kan bero på och hur jag kan lösa det? Jag bävar för att behöva gå in och ändra orter på alla mina anor manuellt.

PS. Har ca 800 ostrukturerade orter så kraschen kanske är begriplig. Men varför kan jag inte välja plats manuellt? Och varför envisas tolken med att ändra till Ramsele-Edsele trots att sökträffen är i Edsele?
« Senast ändrad: 2020-05-29, 16:11:04 PM av nilswadstrom »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Platstolken föreslår fel församling och kraschar
« Svar #1 skrivet: 2020-05-29, 17:00:12 PM »
Sökfunktionen i platstolken använder GeoNames databas som utgår från dagens administrativa struktur och platsregistret använder den struktur som fanns 1990 och den föreslår därför Ramsele-Edsele..

Att du inte kunde välja plats från platsregistret har jag svårt att svara på. Starta om Genney så ska det säkert fungera. Om du redan skrivit in Stocknäset bör den hitta den med autofunktionen.

Bäst arbetsgång med platstolken är att först ändra textsträngarna till bästa format (se hjälpen), sen köra auto och efter det skapa platserna själv eller använda sökfunktionen. Sökfunktionen är beroende av internet - vet inte om uppkopplingen bidragit.

nilswadstrom

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-05-30, 13:29:22 PM »
Ah, det förklarar saken. Tack.

nilswadstrom

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-05-31, 17:22:29 PM »
Lägger till ett angränsande problem här.

Jag provade att ändra visningen av platser från län till landskap. Det gick fint, men i platsregistret finns ett landskap som inte går att öppna. När jag klickar på plustecknet för Norrbotten slutar fönstret att svara. Det går att stänga ner det, Genney funkar, men det går inte att klicka på Norrbotten i platsregistret. Jag har gått igenom samtliga "användare", personer som har en plats i Norrbotten och allt verkar se bra ut, men jag vill förstås kunna lägga till och redigera platser i registret. Problemet uppstod vid ändring från län till landskap.

Något beprövat knep jag kan använda för att få det att funka? Finns något sätt att ta reda på vad det kan bero på och hur jag åtgärdar det? Finns det en gräns för hur många användare en plats kan ha utan att java kraschar? Tacksam för tips

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-05-31, 20:01:42 PM »
Jag har använt län istället för landskap i min databas, men testade att byta till "plats, församling, landskap, land" för ase om det var ett generellt fel.

Det funkar utmärkt för mig. Så även Norrbottens landskap.

nilswadstrom

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-05-31, 22:45:10 PM »
Gratulerar :) Bra att det inte är generellt, men detta hjälper mig dock inte att hitta och lösa problemet. I bästa fall kan jag göra något för att lösa detta, men jag har ingen aning om vad. Kanske får ta bort alla kopplingar ("användare") till strukturerade orter och börja om
« Senast ändrad: 2020-06-01, 09:09:57 AM av nilswadstrom »

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-06-01, 21:32:04 PM »
Funderade lite över ditt problem och vad som genererar felet. Är det programinstallationen eller är det persondata från databasen? Jag vet inte om det är ett bra förslag, men vad händer om du skapar en ny databas (släktträd) med några fiktiva personer. Blir resultatet likadant om du väljer en plats/församling i Norrbotten?  :)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2020-06-02, 18:45:35 PM »
Funderade lite över ditt problem och vad som genererar felet. Är det programinstallationen eller är det persondata från databasen? Jag vet inte om det är ett bra förslag, men vad händer om du skapar en ny databas (släktträd) med några fiktiva personer. Blir resultatet likadant om du väljer en plats/församling i Norrbotten?  :)

Att det ska vara Norrbotten som är problemet kan jag inte tro. Min hustru och hela hennes släkt kommer från Norrbotten och där har jag inte stött på några problem med att lägga till byar och städer.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

nilswadstrom

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2020-06-04, 11:48:57 AM »
Nej det är något galet med just det släktregistret eller med hur jag ändrat platsregistret. Att bygga ett nytt släktträd (det är över 1500 pers) orkar jag inte, så jag får nog försöka nollställa platsregistret och sedan lägga till en plats i taget tills det blir fel, då kanske jag får reda på vad som spökar. Någon som vet hur? Väljer jag bara "återställ" i platsregistret, eller måste jag ominstallera programmet så att originalfilen ersätter min ändrade fil? (vilken det nu är..jag menar alltså filen eller filerna där platsregistret finns)

[Uppdatering: Även när jag skapar ett nytt register är det samma sak med Norrbotten. Platsregistret verkar ju inte gå att "nollställa"? När jag skapar ett nytt släktregister följer platsregistret som är felaktigt med och jag vet inte hur jag får tillbaka originalet som följde med programmet.]
« Senast ändrad: 2020-06-04, 17:47:31 PM av nilswadstrom »

nilswadstrom

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2020-06-04, 17:40:18 PM »
Är det någon som har original-platsregistret som en fil som jag kan få? Mina tidigare backups är alla korrupta. Skulle vilja återställa platsregistret helt och sedan börja om med att välja strukturerade platser.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2020-06-04, 18:27:21 PM »
Vad har du för OS?

nilswadstrom

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2020-06-04, 22:52:03 PM »
Windows 10 home

nilswadstrom

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2020-06-21, 19:25:09 PM »
Det var ganska enkelt att lösa detta när allt kom omkring. Om någon annan nybörjare med samma problem kommer in på tråden framöver så gjorde jag så här: valde säkerhetskopiera i Arkiv-menyn, valde "systemet" men avmarkerade platsregistret, ominstallerade Genney 2 (vet ej om det var nödvändigt), öppnade ett nytt släktregister och säkerhetskopierade platsregistret, valde sedan "Återställ" i arkiv-menyn och letade fram säkerhetskopian som jag gjorde inledningsvis, klickade i valet att importera strukturerade platser. Nu blir det inte längre fel när jag ändrar från att visa namn på län till att visa namn på landskap i inställningar.