Författare Ämne: Var kan (bör) man skriva övergripande information om databasen (släktträdets)  (läst 3329 gånger)

willjohan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Hej!

Var kan (bör) man skriva övergripande information om den egna databasens (släktträdets) tillkomst och framväxt?

Jag tänker mej att den som en gång ärver/övertar min databas kan ha nytta av ovanstående samt information om dess förtjänster och svagheter. Även väsentliga källor etc utanför de traditionella källorna.

Har ni i gruppen några tankar om detta?

Bokper

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Hej
Ett alternativ är att ha en usb-sticka eller extern källa där allt material ligger, ged-fil, bilder, dokument, platser mm. Där kan man lägga en fil som beskriver allt runt omkring hur man tänkt och gjort. Om tanken är att inte alla skall se det vid en webblösning.

Man kan också lägga ett material i moln-lagring, Dropbox, Goggle drive etc. 5-15 GB gratis. Får ej glömma att gå in där ibland så inte kontot stängs ner, och dela lösenord med någon annan som kan komma in där om det händer någonting.....

Ett alternativ är att lägga en länk från webbsidan till en extern plats, enligt ovan.

Ett annat alternativ är att skapa någon extrasida i webbsiten. Jag har gjort webben så den bara nås via lösenord. Där har jag skapat en extrasida med annan information. Där kan man också lägga en fil eller skrivning som nämns ovan. Det pickliga är att skapa den ny sidan utifrån ex. index-sidan eller personsidorna. Plocka bort det som inte skall vara med där och lägga in det som skall finnas. Lägga en länk på indexsidan så man kommer till sida 2. Det man måste komma ihåg sedan är att mellan publiceringen och utläggningen (Genneyweb) lyfta in den filen (sidan) i mappen som man trycker ut filerna ifrån. Detta måste göras varje gång en ny publicering och uppdatering sker. Men det går snabbt när jobbet väl är gjort.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Är det tänkbart att lägga in det som grunddata för registret i Genney. Då bör det ju gå att definiera i GEDCOM också, så att det följer med vid export/import. I den standarden finns ju sektionen HEAD med information om programkälla, version, datum, ägare mm. Kan inte tillräckligt om gedcom-standarden, men skulle det gå att lägga in en NOTE under denna sektion? I så fall kunde man i alla fall få med en hel del textinformation med en koppling till någon dialogruta i Genney.
Hans Rosenlund

willjohan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
 :)
Jag tänker som Hans.