Författare Ämne: Genneyweb Java  (läst 22401 gånger)

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Genneyweb Java
« Svar #30 skrivet: 2022-04-29, 07:11:26 AM »
Just ,precis!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 2022-04-29, 07:47:34 AM »
Jag säger inte att webbläsaren är problemet men försöker hitta samband som kan förklara vad det här handlar om. Det är mycket som är inblandat i en dator när ni använder Genney. Operativsystemet, Java, hårdvara, andra mjukvaror, inställningar.

Oftast är det ganska lätt att åtgärda fel. Svårigheten är att hitta felet och kan inte vem som helst när som helst reproducera felet handlar det om gissningar. Eftersom inget är ändrat i webbpubliceringen i Genney sen förra versionen så bör felet ligga någon annanstans.

Till skillnad från annat i Genney så skriver webbpubliceringen en stor mängd data till disk och det skulle kunna vara något med kommunikationen med hårddisken som då också berör minneshanteringen där t.ex. Chrome kan använda mycket minne. Det enda vi vet är att det bara sker i Monterey, det sker inte alltid, det sker hos ett begränsat antal personer.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 2022-04-29, 08:21:29 AM »
Kontakta Genneys mejl så kan vi göra en fjärrstyrning för att felsöka.

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #33 skrivet: 2022-04-29, 16:29:24 PM »
Förstår att problemet är komplext. Inte minst då det inte är konstant, utan att det fungerar ibland.
Frånsett problemet med webpubliceringen tycker jag att Genney är ett mycket bra och lättarbetat program. Det enda svenska, som fungerar i Mac-miljö dessutom.
De enda andra program jag har erfarenhet av är Holger (saligen insomnat?) och TNG, som är oöverträffat som webapplikation, men har ett något föråldrat upplägg, som kräver en del egen handpåläggning. Uppdatering t ex kommer inte som en färdig installationsfil, utan man får ladda ner en uppgraderingsmapp och själv peta in filerna på rätt ställe.
Då är ju då fördelen att du kan släktforska var du än befinner dig och vara oberoende av dator, webbläsare och annat.
Och supporten är helt fantastisk! (Darrin Lythgoe)
Kombinationen Genney och TNG passar mig utmärkt och jag har noterat flera Genney-användare, som även använder TNG.
Så TACK till skaparen av Genney!🙂
Trevlig helg!

Lars

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 2022-04-29, 21:58:04 PM »
Fritt fram för problemlösning! Hör av er via

hakan@glommen.eu

eller

07662 92801

Trevlig Valborg.

Håkan i Glommen

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #35 skrivet: 2022-05-05, 09:28:34 AM »
Har en liten fundering, om hur man skulle kunna komma runt problemet..
Att man skulle installera en Windows-version av Genney i Crossover.
??🤔

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 2022-05-12, 19:34:00 PM »
Du har tydligen inte fått nått bra svar på din fråga. Jag ska komma med ett ganska dåligt svar men ändå ett svar.

Så här gjorde jag. Jag laddade ner en 14-dagars provvariant av Crossover och körde in det på min Makk. För att testa hur det funkar så installerade jag den senaste dödboken och Sveriges befolkning 2000. Det jag ganska snabbt konstaterade var att det inte var en "fantastisk" lösning på ett problem utan en nödlösning. Hur det skulle fungera med att köra ett lite större program ( typ Genney ) har jag ingen aning om utan bara en fundering kring och den håller jag för mig själv.

Det problem du och jag har är av en annan art och tydligen så ligger lösningen i framtiden. Jag är dock inte helt övertygad om att problemet kommer att lösas i närtid då svaren från Michael inte övertygar. Han skulle logga in på min dator med hjälp av TeamViewer men det "schet sig" p.g.a. av att uppkopplingen inte fungerade då jag använder mig av dubbla skärmar. Efter det så har jag inte hört nått!!

Detta med en icke fungerande webversion är ett i-världsproblem och som man/jag kan leva förutan även om det va kul så länge som det funkade. Kanske dax att prova

https://www.syniumsoftware.com/macfamilytree

Soliga västkusthälsningar från

Håkan i Glommen.

Ett citat:
Lycka det är att mycket enkelt. Det är bara god hälsa och dåligt minne.

Gissa vem som sa detta!!

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 2022-05-27, 23:01:54 PM »
I denna veckan så har jag kommit fram till följande:

På kvällen när jag avslutar Genney och låter programmet spara ner så har jag gjort så här:
- Startat om programmet
- Klickat på "Publicera"
det som händer då är att efter en till tre-fyra kraschar så fungerar publiceringen och web-filen skapas.
Idag blev det tre kraschar men sen jäklar så funkade det..

Kul bransch det här för man vet aldrig riktigt vad som händer eller varför det händer!!

Ha en trevlig helg!!

PS. Kan undra om Java har nått med problemet att göra ?? DS

« Senast ändrad: 2022-05-27, 23:06:12 PM av hakan@glommen.eu »

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 2022-05-28, 15:03:44 PM »
En fundering:

Lustigt om vi nu bara är två med detta problem men att "problemet" här på forum har haft ≈ 1000 besök!?!?

Hälsningar från

Håkan i Glommen

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #39 skrivet: 2022-10-27, 15:49:40 PM »
Hej igen!
Provade för några veckor sedan igen att göra en webbpublicering, med samma resultat som tidigare. Tror att jag hade uppdaterat Genney då. Idag har jag uppdaterar MacOS till Ventura 13.0, och när jag testar igen, har jag utan problem kunnat skapa två st utan att programmet kraschar. Problemet har troligen då varit ett problem med tidigare versioner av Mac.  Härligt att det nu fungerar!

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 2022-10-28, 13:38:06 PM »
Grattis.

Tyvärr så är min Mac ca ett år för gammal så nått Venture kan jag nog inte räkna med. Jag får väl söka investeringsbidrag hos min fru så att jag kan skaffa mig en ny Mac.

Håkan I Glommen.