Författare Ämne: Utskrift Antavla  (läst 4014 gånger)

EvaK

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Utskrift Antavla
« skrivet: 2022-12-06, 17:08:54 PM »
Hur gör jag för att skriva ut en Antavla där jag har många generationer, så att det blir läsligt? Jag får hela trädet på en A4-sida och då blir det oläsligt. Har bara lyckats skriva ut 4 generationer, läsligt, även om jag ändrar till "obegränsat". Har bara tillgång till att skriva ut i A4 men trodde att det fortsätter att skriva ut på flera sidor?

Björn

• Gäst
SV: Utskrift Antavla
« Svar #1 skrivet: 2022-12-06, 17:38:11 PM »
Jag skulle behöva ett ark stort som en fotbollsplan ungefär för å få med hela mitt släktträd i läslig form... nån med en så stor skrivare!? :o

Jag gissar att Eva kanske frågar efter ett sätt att skriva ut över flera A4 (för att sammanfoga alltihopa med tejp), vet inte om man kan det eller inte i Genney men det kanske vore en användbar funktion?? Vet jag sett något liknande förr i helt andra sammanhang (som iof inte funkade bra i praktiken)

Annars är väl alternativet "sidindelad antavla" det som funkar bäst? (med valet "överlappande" tex) men det brukar ge många sidor med bara enstaka personer på...
« Senast ändrad: 2022-12-06, 17:53:21 PM av Björn »

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-12-06, 19:15:49 PM »
Här är en länk till webversionen av Genney hjälp.
https://genny.se/help/sv/help.php?q=utskrift&t=search

Har du valt fler än 4 generationer för utskrift så kommer utskriften på flera sidor.  Har inte testat själv, men det bör funka.

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-12-06, 19:19:58 PM »
Skapa den stora pdf i Genney.
Öppna filen i Adobe Acrobat DC.

Från Hjälpfilen:
"Du kan skriva ut stora dokument som affischer eller banderoller genom att dela upp sidan på flera pappersark (kallas ”sidindelning”). Med alternativet Filmminiatyr beräknas hur många pappersark som behövs. Du kan justera storleken på originalet så att det passar papperet och ange hur mycket varje del ska överlappa. Sedan kan du sätta ihop delarna.

I dialogrutan Skriv ut klickar du på Filmminiatyr och anger layoutalternativ. ....."

EvaK

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-12-07, 12:50:50 PM »
Tack för svar ska testa det du skriver Alsterolle.

Men det du skriver KentLj fungerar inte. Trots att jag ändrar till obegränsat får jag endast 4 generationer.

Ja jag skulle vilja att det skrev ut på flera sidor - kanske 4 generationer på varje. Blir förmodligen många sidor men det hade blivit läsligt iaf.

EvaK

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-12-07, 14:42:12 PM »
Tack Alsterolle! Det fungerade!Det blir att klippa och klistra men ska lämna över det till min 90-åriga moster som är nyfiken på min släktforskning om vår släkt.