Författare Ämne: Ordningen på mediaobjekt vid export till gedcom  (läst 2193 gånger)

tobbesjufem

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Ordningen på mediaobjekt vid export till gedcom
« skrivet: 2022-12-05, 13:03:40 PM »
Jag exporterar gedcom för att publicera i webtrees.
Problemet som uppstår gäller mediafiler som visserligen kommer med, men inte i den ordning jag vill.
Genney har ett attribut på mediaobjekt som heter "använd som presentationsbild" - detta verkar inte följa med till gedcom och webtrees!
Webtrees ser ut att använda den först listade mediafilen i gedcom som presentationsbild på varje person.

Finns det något i gedcomstandarden som anger presentationsbild?

Skulle Genney annars kunna se till att exportera mediaobjekt som har attributet "presentationsbild" först i listan över mediaobjekt för respektive person?
Det skulle lösa mitt problem då jag kan styra vilket medieobjekt som kommer användas som presentationsbild i webtrees.

Jag kan visserligen manuellt gå in i webtrees och ändra ordning på mediaobjekt, men det är ingen bra lösning då jag gör regelbundna exporter/importer.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Ordningen på mediaobjekt vid export till gedcom
« Svar #1 skrivet: 2022-12-05, 14:06:09 PM »
Det finns tyvärr inget sätt att ange vilken bild som ska användas som porträtt i gedcom-standarden.

Genney exporterar media i den ordning du lägger till dom för personen och du kan själv enkelt ändra ordningen på vilken som ska ligga först i Genney.

tobbesjufem

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Ordningen på mediaobjekt vid export till gedcom
« Svar #2 skrivet: 2022-12-05, 16:10:19 PM »
Tack för snabbt och bra svar! Smidig lösning att bara ändra ordning i genney.

Finns det egentligen någon anledning till att ha kvar attributet "presentationsbild" i genney?
När man lika gärna bara kan lägga den bild man vill ha som "porträtt" först även i genney?
Då skulle det vara mer kompatibelt med GEDCOM.