Författare Ämne: Uppladdning på Genneyweb  (läst 3426 gånger)

Bokper

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Uppladdning på Genneyweb
« skrivet: 2023-01-10, 17:16:14 PM »
Försöker uppgradera mina två släktträd på webben med det nya "scriptet" som hanterar kartorna från Lantmäteriet. Funktionen att Publicera fungera och filerna genereras och läggs i avsedd mapp. Men i nästa steg där filerna lyfts upp på webben verkar det inte fungera. Dvs "Genneyweb-funktionen" där detta sker stannar efter ett tag. Genereringen avstannar ibland efter några minuter, ibland efter en halvtimme. Det ser ut som om allt fungerat men icke. Och den gamla hemsidan ligger kvar oförändrad därefter.
Måste man slå ihjäl de gamla släktträden först, med x-markeringen, innan de nya läggs upp? Tidigare har jag bockat för "ersätta dubblettfilerna" och det har fungerat.
Vad går snett?

LottaÅ

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Uppladdning på Genneyweb
« Svar #1 skrivet: 2023-01-11, 20:37:26 PM »
Jag har samma problem med en nyskapad korrekt genneywebfil som inte läggs upp på plats fast jag att den ska ersätta den gamla. Måste man radera den gamla filen först?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-01-12, 12:06:34 PM »
Svårt att svara på vad som går fel utan mer information. Normalt ersätts (om man väljer det) filer med samma namn och inga filer tas bort. Om man även vill ta bort äldre materiel får man  "slå ihjäl" den gamla först och återskapa sidan.

Ändringar i stilmallen kan dröja en stund innan den slår igenom pga cachade sidor men kan uppdateras i Chrome med shift+uppdatera sidan.

Bokper

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-01-12, 13:12:19 PM »
Lyckades igår uppdatera ett mindre släktträd samt ett nytt med frugans anor, men det större som legat länge på webben med min mors anor, ca 3400 namn, stannar av efter att ha kört ca 40%. Det ser ut som att det har fungerat men den gamla ligger kvar. Går jag in i web-mappen och kör indexfilen där så ser det helt ok ut med de uppdateringar  jag gjort.
OM jag slår ihjäl släktregistret på webben då försvinner väl alla tre släktplatserna?
Eller skall jag försöka lägga in Genneyprogrammet på min Mac och försöka den vägen? (Utesluter problem med min dator då)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-01-12, 14:19:09 PM »
Om du raderar användaren på Genneyweb försvinner, som du säger, allt du har där. Men hur försöker du uppdatera innehållet för bara en mapp?

Bokper

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-01-13, 11:41:57 AM »
Som svar på din fråga så tror jag att jag har uppdaterat bara ett släktträd i taget och då haft den andra mappen kvar under web, men tömts på filer. Är det rätt att göra så? Det spar en massa tid att bara röra en åt gången.

Jag har nu provat med att slå ihjäl mitt konto på webben och då fått bort alla släktträden och lagt in det mindre trädet på nytt och fått det att fungera med uppladdningen. Då jag gjort smärre färgjusteringar i några av filerna (main, menu, index etc) så har jag kollat att dessa inte blivit korrupta och att det varit problemet). Dvs provat först utan dessa ändringar och sedan med dessa ändringar och det fungerar i båda fallen.

Jag har inte ännu lagt upp det större släktregistret som egentligen var problemet. Det tar ju lång tid att lägga upp det. Kommer att göra det......

För att ge lite mer info så har jag en pc med op.system Windows 10, med den senaste kumulativa uppdateringen som gjordes för någon vecka sedan. Datorn klarar inte av uppgraderingen till Windows 11.

Bokper

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2023-01-14, 13:38:36 PM »
Nu har jag slagit ihjäl mitt konto på webben igen, dvs tagit bort det fungerande trädet, trodde jag...
Men när jag nu lägger upp kontot på webben igen och försöker lägga in båda släktträden så stannar stapeln på nytt som tidigare.
Dvs det nya trädet finns inte alls, utan åtkomst förhindrad står det, men det gamla trädet som också borde vara borta finns dock kvar på webben, fungerande. Har tagit bort cachen och webhistoriken på både Chrome och mobilen.
Vad gör jag för att få till det?

Bokper

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2023-01-16, 15:46:07 PM »
Jag har forskat vidare då jag inte fått höra ifrån dig, Admin.
Jag har raderat mitt konto. Gjort en publicering av släktträdet med den standardmall. (Ville utesluta att min egen indexfil hade brister). Allt har hamnat i en egen mapp under web. Ingen annan mapp finns där. Bytt till ett nytt namn på mitt konto. Jag har sedan tryckt på webpublicering och fått igång uppläggningen på webben. Tyvärr stannar också nu stapeln efter ca 40%. Ingen webbsida kommer upp.

Problem? Bugg i serverprogrammet i samband med uppläggningen?
Problem i min dator som inte hanterar uppläggningen på nätet (någon begränsning)?
Fel i Genneyprogrammet på min dator?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2023-01-16, 15:57:58 PM »
Kontakta Genneys mejl - till att börja med vad du har för namn på Genneyweb. Som med alla fel behöver man kunna reproducera felet för att kunna åtgärda det och du kan behöva mejla publiceringen för att det ska vara möjligt.