Författare Ämne: Korrupt databas?  (läst 2044 gånger)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Korrupt databas?
« skrivet: 2023-05-18, 09:45:18 AM »
Hjäääälp? Det spökar i mitt släktregister....

1. Vissa personer funkar inte. När jag klickar på dem händer antingen ingenting, eller så tar det lång tid och den vy som kommer upp ser knasig ut (se bifogat exempel). Samtidigt kan andra vyer fungera som vanligt.

2. Allt fler personer hamnar i Danmark. Jag använde kartvyn för en grupp och såg att det fanns oväntade nålar på Nordjylland Omkring 30 personer hade hamnat i en dansk församling? Jag tror det är händelser som tidigare inte haft någon platsinformation alls som knutits till ett par olika platser i Danmark. Det handlar inte om platser med liknande namn som blivit feltolkade i platstolken, utan om helt orelaterad information.

3. Mediehanteraren fungerar inte. Det händer inget när jag klickar på den. Jag har provat med andra mindre register och då fungerar den däremot.

Jag vet inte hur utbrett problem 1 och 2 är, jag har bara gjort stickprov (och det är ca 16000 personer i databasen).

Jag har provat mitt universaltrick, nämligen att exportera allt till gedcom och importera igen. Det har rensat några problem (i en tidigare version hade alla grupper dubblerats t ex, det försvann med export-import-metoden) men inte alla.

Jag har också provat att radera familjerelationer och problematiska personer och lägga tillbaka dem igen. Det har hittills inte hjälpt.

Jag borde kanske återgå till någon säkerhetskopia (jag har många) men jag är rädd att problemen byggts upp över tid och att jag kommer att tappa information på vägen... Finns det något annat jag kan göra?

(samma fråga postad dels genom felrapportfunktionen i Genney och i facebookgruppen om Genney, jag fiskar efter hjälp överallt...)