Författare Ämne: Radera jag en "gren" i släktträdet  (läst 3320 gånger)

Nalle

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Radera jag en "gren" i släktträdet
« skrivet: 2021-06-30, 19:11:38 PM »
Jag har gjort det tidigare men glömt hur jag bar mej åt då. Jag vill alltså radera en släktgren med alla ingående personer från ett släktregister.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Radera jag en "gren" i släktträdet
« Svar #1 skrivet: 2021-07-01, 11:02:27 AM »
Det går inte att radera i bulk, du måste plocka bort en och en. Du kan frikoppla grenens första person och sedan och färgmärka besläktade, så att du har en visuell markering när du plockar ner grenen "utifrån och in". Denna metod är dock inte helt vattentät, eftersom du kan ha t ex svärföräldrar i grenen som ju inte är besläktade i egentlig mening och då inte blir färgmärkta. Där kan också finnas personer som har koppling till andra grenar.

Du kan istället koppla bort grenens huvudperson och sedan söka besläktade till probanden och exportera dessa till ett nytt register. Dock kvarstår problemet att anknutna personer som inte är släkt med probanden förloras.

Jag har tidigare efterlyst en funktion att söka de som har anknytning till angiven person, men vet inte hur detta ligger till i programutvecklingen. Funktionen skulle lösa alla de problem som ofta diskuterats här på Forum; klippa ut grenar för export/import, dela på träd, mm.
Hans Rosenlund

mojsan@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Radera jag en "gren" i släktträdet
« Svar #2 skrivet: 2023-10-16, 14:24:26 PM »
Jag efterlyser också funktionen att kunna radera en hel gren.
Jag behöver göra det för att kunna återimportera grenen från annat släktprogram.

Hoppas att det kanske kan komma i en framtida version.