Författare Ämne: Borttappade media  (läst 3568 gånger)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Borttappade media
« skrivet: 2024-02-03, 14:09:20 PM »
En massa bilder är borttappade? Alla ligger i mediakatalogen, sökvägen till mediakatalogen är korrekt, leta i underkataloger är ikryssat och bilderna finns lokalt på hårddisken. Men ändå syns de bara som röda kryss? (Se bifogad bild. Filnamnen P###_##_##.jpg är MyHeritages idiotiska modell för att döpa om bilder)

När jag tittar i Personlistor>Objekt>Media för person så ser det ut som att många bilder har statiska adresser som pekar fel. Inte till mediamappen utan till andra mappar som inte längre finns. Jag gissar att det är en rest från gedcomfiler jag importerat? Men det har inte alltid blivit så här, ibland har det funkat?

Funktionen "Reparera" låter ju som att den skulle vara till för att lösa den sortens problem i bulk, men den verkar inte fungera? Den hittar åtminstone inga bilder och datorn verkar inte jobba trots stor mapp att leta i.

Jag har i och för sig inte testat att flytta upp bilderna överst i mediakatalogen än, jag vill helst kunna sortera dem eftersom de är väldigt många (mycket skräp iofs, det är rester från mina tidiga på försök på MyHeritage då det följde med en massa 60*40 px profilbilder och annat dumt). Funktionen "leta i underkataloger" borde ju funka?

Jag hade problemet redan i version 3, men jag hade hoppats att Genney 4 skulle lösa problemet med "Reparera" som inte verkar fungera. Men den är lika stum som förut.

Finns det någon smart lösning på detta? 

(jag postar denna fråga även på facebook)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Borttappade media
« Svar #1 skrivet: 2024-02-03, 14:57:07 PM »
Om sökvägen Genney till media-mappen stämmer med hur det ser ut på din hårddisk så ska det fungera. Om det finns en absolut sökväg till bilden men Genney inte hittar bilden där så söker Genney i mappen du har angett för media.

Prova att sätt sökvägen till media igen.

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-02-03, 15:44:44 PM »
Jag testade att byta mediamapp till en helt annan mapp (utan att flytta några filer). Då försvann (som förväntat) nästan alla bilder. Utom tre (mindre förväntat!). Det var de tre jag nyligen reparerade manuellt genom att byta fil (de ligger i en undermapp till den ordinarie mediamappen).

Jag ändrade tillbaka sökvägen till rätt mediamapp och kom tillbaka till ruta ett.

Jag har också provat att kryssa ur och i att leta i underkataloger.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-02-03, 16:05:20 PM »
Och det är inte nån molntjänst involverad?

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-02-03, 16:36:55 PM »
Nej och jo?

Sökvägen är C:\Users\malin\OneDrive\Dokument\Genney\media så den finns förvisso på OneDrive men alla filer ligger lokalt (jag använder bara en dator för detta).

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-02-04, 07:37:06 AM »
Det är nog OneDrive som spökar, byt sökvägen till den lokala mappen.

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-02-04, 18:19:06 PM »
Ha! Att bara flytta mediamappen så att den ligger lokalt hjälpte inte i sig. Men när jag använde "Byt fil" för en av de borttappade filerna för att leta reda på den hittade programmet alla andra också!?

(jag har provat samma manöver tidigare utan resultat. Så det kanske var kombinationen av att flytta mappen och leta reda på en fil som fungerade?

Funktionen "Reparera" verkar dock fortfarande inte fylla någon funktion.