Författare Ämne: Återställning av säkerhetskopia  (läst 2881 gånger)

Heino

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Återställning av säkerhetskopia
« skrivet: 2024-02-26, 07:27:05 AM »
Hej

Jag tänkte återställa ett släktregister men upptäckte att jag inte hade någon GEDCOM-fil på denna.

Däremot har jag en .gcc (säkherhetskopia) men den är drygt ett år gammal. Jag vet inte om platsregistret ingår i den (men förmodligen) så om jag återställer denna gamla .gcc försviner då de platser som jag lagt upp efter det att .gcc:n blev skapad?

Och - I en .gcc , ingår då ALLA släktregister? Om så är, kan man då välja explicit vilket man vill återställa?

Anledningen till frågan är att den är såpass gammal så jag kommer inte ihåg vad den innehåller (.gcc) även om jag har döpt den till ETT släktnamn.   ::)

/Heino

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Återställning av säkerhetskopia
« Svar #1 skrivet: 2024-02-26, 08:15:56 AM »
Filer med ändelsen .gcc är säkerhetskopior av släktregister, dvs. filen är en säkerhetskopia av ett släktregister och inget mer. Filens namn motsvaras av namnet på registret och därför ska filnamnet inte redigeras.

En återställning av filen ska inte radera några platser i platsregistret men som alltid vid större ändringar så är rekommendationen att man gör en säkerhetskopia innan och då en systemsäkerhetskopia som innehåller platsregistret.

Heino

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Återställning av säkerhetskopia
« Svar #2 skrivet: 2024-02-26, 08:34:23 AM »
Tack för snabbt svar!

/Heino