Författare Ämne: Starta Genney på personen man sist arbetade med  (läst 3970 gånger)

AH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Starta Genney på personen man sist arbetade med
« skrivet: 2023-06-20, 17:24:08 PM »
Hej, gissar att detta kanske har tagits upp förut men jag lyckas inte hitta något varken via sökning eller i hjälpen. När jag öppnar Genney så hamnar fokus alltid på startpersonen/huvudpersonen för registret, men jag skulle vilja att fokus automatiskt hamnade på den person jag arbetade med senast jag hade programmet öppet. (Jag har för mig att det tidigare fungerade så, kanske i förra versionen?, men jag kan ha fel.) Det blir ganska jobbigt att varje gång leta sig tillbaka till rätt gren och person.

I Inställningar hittar jag bara en kryssruta för "Starta med proband som huvudperson" vilket jag inte riktigt förstår vad som menas med, men det låter hur som helst inte som det jag önskar. Vore jättetacksam om någon kan hjälpa mig med om och i så fall hur detta går att ställa in!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Starta Genney på personen man sist arbetade med
« Svar #1 skrivet: 2023-06-20, 18:56:11 PM »
Det står "Starta med proband som huvudperson (annars senaste huvudperson)", dvs. om den inte är ikryssad kommer Genney starta med den person som senast var huvudperson annars med probanden.

Proband/startperson är den person som släktträdet utgår ifrån vilket visar bloddroppar för anor till personen.

Huvudperson är den person som vyerna utgår ifrån.

AH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-06-20, 19:41:22 PM »
Tack för svar!  :)

Tror att jag kanske har lite begreppsförvirring här (framför allt över vyer och huvudperson) men i mitt fall är huvudperson och proband samma, d v s jag själv, eftersom jag forskar på båda mina föräldrars släkter och jag av flera anledningar vill ha dem i samma träd. När jag öppnar mitt släktregister så visas ett träd med mig som utgångsperson.

Men att Genney skulle kunna komma ihåg vilken person jag arbetade med senast och öppna släktträdet med fokus på denna person, och denna persons biografi/uppgifter synliga istället för min persons, går alltså inte att få till? Eller är tanken med "huvudperson" att denna skall/kan ändras ofta, beroende på vad man arbetar med, och att jag alltså kan sätta en person närmare det jag för tillfället jobbar med som huvudperson?

Förlåt förvirringen som sagt...

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-06-21, 07:40:36 AM »
Jag förtydligar det här för allmän kännedom.

I Genney skiljer det mellan:
  • Startperson/proband
  • Huvudperson
  • Markerad person

Startperson/proband
Är personen vilket forskningen utgår ifrån - i normalfallet dig själv. Man ändrar den enklast genom att högerklicka på en person och välja "Gör till startperson". Har man satt en person som startperson kommer man att få en aktiv hem-knapp i huvudmenyn och bloddroppar på alla anor till startpersonen. Man kommer även att se släktskapet mellan markerad person och startpersonen i statusfältet.

Huvudperson
Om du dubbelklickar på en person, eller använder mellanslag för markerad person, kommer den personen att bli huvudperson och alla vyer du växlar mellan kommer då att utgår från den personen. Personen kommer också att läggas till i historiken där du navigerar framåt och bakåt mellan de senaste huvudpersonerna.

Markerad person
Är en personruta som får fokus, dvs. markeras, och som sätter personens uppgifter i biografin och statusfältet och är utgångsperson för utskrifter. Personen blir också markerad i ev. personlista.

Vad jag förstår skulle du vilja att senaste vy med senaste huvudperson öppnas efter omstart av Genney (vilket fungerar i nuläget) men att du också skulle vilja att senaste markerad person fick fokus?

AH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-06-21, 13:19:47 PM »
Tack så mycket för förtydligandet, det gör det lättare att förstå! Ja, precis som du skriver var det jag efterfrågade att senast markerade person får fokus när man öppnar Genney.

Å andra sidan inser jag att jag jobbat "fel" eller i alla fall opraktiskt med vyer - jag utgår nästan alltid från en vy med hela trädet, d v s med mig själv som utgångspunkt, och går därifrån fram till den person som jag vill arbeta med för tillfället. Men om jag istället börjar arbeta i en vy som utgår från en person i den gren jag håller på med (och som du skriver kommer ju då den vyn att vara den som öppnas igen nästa gång jag startar programmet) så blir det ju ett mindre problem om fokus då hamnar på just den person jag höll på med eller på huvudpersonen i vyn, eftersom jag då ändå hamnar mycket närmare.

Att jag hittills arbetat mest utifrån den stora vyn utgående från mig själv beror helt enkelt på att jag varit en aning förvirrad över hur navigeringen mellan vyer fungerar och hur jag håller reda på var jag är, vilket förstås beror på att jag otåligt börjat jobba utan att sätta mig in riktigt i hur programmet fungerar  :-[ Så jag tackar för klargörandet och "drar tillbaka" min ursprungliga fråga/önskan, eller inser i alla fall att frågan om vilken person som skall ha fokus vid start är mindre väsentlig om man jobbar smart med vyerna!  :)

AndersBe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2026-02-15, 17:46:15 PM »
Hej. När jag ändrar till en ny proband dyker hemknappen upp i huvudmenyn, men när jag stänger och öppnar Genney igen så är ingen proband vald och ingen hemknapp i menyn. Inställning?