Om jag i MinSläkt lagt in ett yrke i Personuppgifter och importerar registret till Genney så kommer detta yrke upp i Biografin.
Då kan jag under kolumnen Detalj få fram en lista med en massa yrken att välja och lägga in i Detaljkolumnen.
Samma sak om jag skapar en ny Yrke-händelse i Genney, då kan jag välja ett yrke och få den in i Detaljkolumnen.
Överskådligt och bra.
MinSläkt har, i motsats till Genney, ingen händelse som heter Yrke så när jag använde MiS skapade jag därför Yrke som en
Personlig händelse och la själva yrket under Noteringar.
När jag sen importerade registret till Genney så kom Personliga Händelsen Yrke upp i Biografin.
Men det går då inte att lägga in själva yrket i Detaljkolumnen. Den är spärrad.
Det blir tyvärr inte lika överskådligt.
Genney har en händelse som heter Egen Händelse och där kan man lägga in egna händelser.
Om jag provar att använda Genneys Egen händelse för Yrke så får jag samma resultat, att
Detaljkolumnen är spärrad.
Jag misstänker att det gäller för alla Egen händelse.
Jag har använt Yrke som Personlig händelse ganska mycket i MinSläkt och kan naturligtvis justera det i Genney
genom att lägga in yrket på nytt för varje person. Men det är ganska mycket jobb och jag undrar om det går att
få Genney att fixa det. Åtminstone låsa upp Detaljkolumnen så att det går att plocka ett yrke ur listan.
Men det kanske bara är jag som har detta problem.
Ytterligare en aspekt på detta:
Genney har, precis som Min Släkt, ingen händelse som heter Flyttning. Jag har löst det i MinSläkt/Genney med en
Personlig/Egen händelse som heter Flyttning och lagt flyttning "Från...." i Noteringar.
Disgen däremot har en Notis där man kan lägga in Flyttade från - Flyttade till.
En lösning i Genney kan då vara att använda Egen Händelse-Flyttning och kunna lägga in "Från..." i Detaljkolumnen.
Det skulle bli mer tydligt och överskådligt i Biografin.
Men nu är den kolumnen låst för Egen Händelse.
Plats-kolumnen får vara "till...."
Sen kommer visserligen problemet med att få "till..." i utskrifter mm.