Författare Ämne: Kyrkogårdar och Begravning  (läst 3216 gånger)

ipahlm45

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Kyrkogårdar och Begravning
« skrivet: 2017-02-04, 08:13:27 AM »
Hej Jag gjorde ett inlägg den 8 Dec. 2015 om varför det står ett PÅ framför ex  "Begravning på Älvkarleby"
Nu har jag en fundering till. Det här gäller i nutid.
När man har registrerat en person som DÖD. Då kommer en begravningsakt eventuelt begravs personen ifråga samma dag om det är en kistbegravning.
Men om nu personen skall Kremeras så blir det en begravningsakt i Kyrkan, sen går det ett antal veckor till Kremering seda kommer en Urnsättning.
Skriver man in detta på Egen Händelse så får man ett rött sträck under datumet som säger att händelsen inträffat efter döden, det är ju rätt men jag får inte bort det röda strecket
En sak till, när en person dör och hen är 87 år och födelse dagen infaller mellan död och begravning blir personen ett år äldre, varför?
Tilläggsförslag till händelser.
Begravningsakt.
Urnsättning.

ipahlm45

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Kyrkogårdar och Begravning
« Svar #1 skrivet: 2017-02-04, 08:37:25 AM »
Glömde. Minneslund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-02-04, 09:03:27 AM »
Problemet du tar upp kanske man i viss mån kan härleda till gedcom-standarden som har begränsat med specifika händelsetyper.

Begravning och kremering finns men inte jordfästning.

Därför har begravning fått lite av en dubbel innebörd, dvs. både akten och platsen där man ligger begravd (därav PÅ).
I gedcom-standarden står det om begravning "The event of the proper disposing of the mortal remains of a deceased person" vilket jag tycker man skulle kunna applicera på både ceremonin och jordfästningen.

Att lägga till fler typer i Genney innebär egentligen bara att man skulle fördefiniera typer som egentligen är samma som egna typer vilket känns tveksamt då det säkert skulle kunna bli en oändlig lista.
Däremot undersöks möjligheten att i v2 kunna ändra prepositionen för händelsen (på, i, från, till) och man kanske även skulle kunna utesluta en händelse från fel pga. datum.

Ett sätt man skulle kunna göra är att använda begravd för både ceremonin och urnsättningen och lägga till en etikett för de olika typerna.

[bifogad fil raderad av administratör]

ipahlm45

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-02-04, 09:15:40 AM »
Tack för ditt svar.
Mvh
Ingvar