Författare Ämne: Hur ska man göra för att kunna förflytta sig i vyerna?  (läst 6728 gånger)

guggee

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Hur ska man göra för att kunna förflytta sig i vyerna?
« skrivet: 2018-06-03, 17:01:20 PM »
Jag har sett igenom alla instruktionsvideor, enligt tips, men trots att de var användbara och gav mig en del tips, vet jag fortfarande inte hur man ska göra för att "scrolla" i de olika vyerna. Jag behöver både förflytta mig i sidled och i höjdled. Det är mycket trasslig att alltid återvända till startpersonen om jag är nere på 11:e generationen och behöver komma till en annan gren i släktträdet, som är synlig. Att scrolla högerut går bra när man är i Antavla klassisk vy (genom att klicka på den lilla svarta triangeln längst till höger), men det går inte att förflytta sig åt vänster, uppåt eller neråt. I Anor dynamisk vy går det inte att förflytta sig alls, verkar det som.

Det vanliga, som också fungerar i andra släktforskningsprogram, är att man antingen använder sig av piltangenterna, eller använder musen för att "dra" antavlan åt önskat håll, men inget av detta fungerar, vad jag kan se, i Genney? Så hur är det tänkt att man ska göra?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Hur ska man göra för att kunna förflytta sig i vyerna?
« Svar #1 skrivet: 2018-06-03, 18:58:08 PM »
För att scrolla drar man helt enkelt med musen! Det finns också scrollister till höger och nere enligt vanlig Windows-standard. Längs ner i högra hörnet finns också ett sökfönster. Håll musknappen nere och dra för att förflytta den röda ramen i ett stort träd.

För att byta huvudperson håller du muspekaren över personrutan så visas en triangel i övre vänstra hörnet som man klickar på. Alternativt dubbelklickar man i personrutan. Praktisk är också knappen Historia i övermenyn för att återgå till tidigare huvudpersoner. Jag använder också ofta Personsök.

I Antavla är det ju inte logiskt entydigt med förflyttning "åt vänster". Då huvudpersonen ofta har många barn vet ju inte programmet vilket av dem som man ska fokusera på! Byt då istället vy till Ättlingar eller Familj och välj önskat barn.

Om detta inte fungerar beror det sannolikt inte på Genney, utan något allvarligt fel på operativsystemet...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-06-03, 19:27:23 PM »
Piltangenterna flyttar dig till personrutan uppåt/neråt/vänster/höger utifrån markerad personruta.

Markera och dra i vyn flyttar vyn åt det håll du drar.

Skrollhjul och tvåfingerdrag fungerar lite olika på olika datorer och operativsystem. Om Tvåfingerdrag är aktiverat så Windows flyttar den vyn upp/ner och om shift är nertryckt flyttar den vänster/höger.

I Mac flyttar den vyn som man drar med tvåfingerdrag, dvs. drar man snett nedåt vänster flyttar sig vyn därefter.

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-06-04, 10:55:28 AM »
Nej, inget av dessa tips fungerar.

Jag har Windows 10 på pc.
Jag har inga scrollister.
Jag har ingen röd ram.
Piltangenerna vänster och höger flyttar fokus till de synliga personerna på skärmen, men det går inte att flytta mer åt vänster än den vänstraste synliga personen. Likaså flyttar piltangenterna upp och ner bara inom det synliga på skärmen, inte utanför. Jag har prövat både med och utan skift samt Ctrl.
Jag förstår inte vad som avses med "tvåfingerdrag". Jag har alltså en pc laptop, ingen "padda". Man använder musen, inte fingrarna, när man navigerar på skärmen.

Se bifogad screen shot. Jag vill alltså kunna förflytta mig en generation framåt i tiden, alltså till Augusta Larssons barn. Samt kunna förflytta mig uppåt, till anorna för Augustas make Andreas.

Man tycker att de gröna pilarna i Huvudmenyn skulle förflytta i sidled, men de verkar bara gå tillbaka resp framåt, där man var innan.
« Senast ändrad: 2018-06-04, 10:58:27 AM av guggee »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-06-04, 16:23:41 PM »
Nej, den klassiska antavlan kan du inte flytta omkring i; den fyller skärmen med det antal generationer som man ställt in! Men de dynamiska an- och ättlingatavlorna fungerar så, och där kan du få in hela 50 generationer som du kan dra omkring på skärmen. Där finns också översiktsfunktionen med den röda ramen (tyvärr markerar ramen inte det synliga området om man har flyttat det!).

Längst ner till vänster på din bifogade skärmbild ser du en liten grå upp-pil. Klicka på den! Då öppnar sig ett fönster längst ner, där makar och barn visas. Du kan dra gränslinjen upp-ner för att få bäst storlek. Klicka på personernas pilsymbol (eller dubbelklicka) för att byta huvudperson i antavlan.

Själv arbetar jag oftast utifrån Familjediagrammet, där man ser flera generationer åt båda håll, samt makar och syskon.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-06-04, 17:21:21 PM »
Som Hans skriver behöver du visa familjerna för att kunna gå framåt i tiden och sedan dubbelklicka på personen, klicka på pilen som visas när man för musen över eller markera personen och trycka mellanslag. Tänk på att familjerna som visas under antavlan kan antingen visa familjer för huvudperson eller markerad person beroende på dina inställningar för den klassiska vyn som du ändrar under kugghjulet till höger om flikarna för vyerna.

För att gå bakåt i tiden byter du huvudperson till far eller mor eller klickar på pilen efter den sista synliga generationen för den gren du vill följa.

De gröna pilarna går framåt och bakåt för huvudpersoner.
« Senast ändrad: 2018-06-04, 17:23:25 PM av Administrator »

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-06-04, 17:56:10 PM »
Nja, det funkar ändå inte riktigt som det borde. Om jag byter till Anor dynamisk vy, 1 - 50 generationer visar det sig verkligen en scroll-list, men bara i nederkanten. Jag kan alltså flytta i sidled, men fortfarande inte i höjdled. Om jag byter till familjevy blir det samma sak, det går att flytta i sidled men inte i höjdled, se bilagor.

Eftersom jag håller på och skriver in anor generationsvis blir det opraktiskt att inte kunna navigera sig fram och tillbaka, upp och ner. Tycker också att det blir sämre överblick i familjevyn, speciellt som min ana Wilhelm Larsson är sista barnet i en stor barnaskara. När jag ska skriva ner hans förfäder blir det låååångt till vänster. Och när jag ska skriva in några generationer tillbaka i tiden måste jag göra en person till huvudperson så att jag inte längre ser de övriga personerna som ska få sina föräldrar inskrivna.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-06-04, 18:15:23 PM »
Vyn anor i bilden har begränsat antal generationer och ryms i höjdled och i familjevyn ryms allt också och det behövs då ingen skrollning. För att du ska kunna skrolla i höjdled för anor behöver du öka visat antal generationer och att det finns tillräckligt med anor.

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-06-04, 21:21:18 PM »
Det stämmer tyvärr inte. Det saknas många generationer, både i höjdled och i sidled, se bifogade bild. Jag antar att "gafflarna" överst och längst till höger ska symbolisera att det finns fler folk där, som dock inte visas, och som man inte kommer åt i vyn. Det går alltså inte att scrolla mer åt höger eller uppåt. Uppåt saknas minst två generationer.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-06-04, 22:36:49 PM »
Man kan i och för sig tänka sig en vy, där alla personer i registret finns med. Det blir dock helt ohanterligt redan när man samlat några hundratals individer! De upp till 5 generationer som visas i Familjediagrammet för varje vald huvudperson blir redan ganska bred. Det är riktigt att gafflarna uppåt och neråt markerar flera personer, och de visas förstås om man skiftar fokusperson för diagrammet.

Guggee, du har bestämt dig för att lägga in personer strikt generationsvis, och då blir det tyvärr näst intill omöjligt att manövrera i något diagram eftersom bredden/höjden i princip fördubblas för varje generation. Jag skulle rekommendera att istället bygga ditt släktträd grenvis, kanske i kombination med din grundidé så att du tar några generationer per gren i taget. Då borde Familjediagrammet vara till stor hjälp. För att inte tappa bort sig kan man föra något slags logg över hur långt man kommit på varje gren. Det kan också vara vinster med att behandla föräldrar och barn samtidigt, då en del händelser (t ex Bosatt) ofta överlappar och kan kopieras mellan personerna. Men du kan förstås ha andra skäl att registrera så som du tänkt...
Hans Rosenlund

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-06-05, 10:21:44 AM »
Jo, mitt skäl är att jag håller på och för över min mors omfattande släktforskning som sitter i pärmar, i och för sig grenvis, men varje gren omfattar dels hennes morfars, mormors, farfars och farmors anor och dels min pappas morfars, mormors, farfars och farmors anor. Så även om dessa personer är tre generationer ifrån mig, blir det ändå rätt omfattande när man kommer en bit ner. T ex så håller jag nu på med min mormorsmorfars (Wilhelm Larsson) gren och är nere i generation VI person 45 där. (Och det finns ansedlar ner till generation XIII! :-O) Det blir ett hoppande fram och tillbaka! Jag tycker inte att familjediagrammet visar tillräckligt mycket, bara fyra generationer från Wilhelm själv, och med tanke på att han var det 15:e barnet i barnaskaran så blir det dessutom oerhört brett, när alla hans 14 syskon ska få plats i bredd framför honom. Jag tycker därför att det är lättare att arbeta i den klassiska vyn, då ser jag så mycket mer på en skärmbild. Fast det är ju lite svårjobbat, dårå, när jag ska byta till en undergren som inte syns...

Skulle vilja lägga in detta som ett ändringsönskemål, så att man kan scrolla både sidledes och höjdledes i denna vy!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-06-05, 12:35:18 PM »
Man skulle möjligen kunna tänka sig, typ "visa familjer för markerad person" i vyn anor vilket vore samma sak. Det finns även önskemål om mer övergripande vy där man har möjlighet att se kusiner, sysslingar m.m.

Om du döljer menyfliksområdet och zoomar något så går det på en 15-tums skärm att se totalt sju generationer (se bild) viket är två mer än familjevyn, har man större skärm kan man se en generation till.

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-06-05, 16:45:04 PM »
Hmmm, jag ser bara sex generationen på screen-shotten, vilket är precis vad jag ser också, och jag har inget alls att invända mot det. Det är själva navigeringen som är lite knölig när jag kommer ner i strukturen till den sjunde generationen. Om jag då går åt höger, vilket går alldeles utmärkt, fast om jag då "zoomar" in på Wilhelms fars sida, försvinner hux flux halva mitt träd. För att sedan gå till anorna för hans mor går det just nu inte att scrolla neråt, utan jag måste gå tillbaka till Wilhelm igen och sedan "zooma" in på modern i stället. Och så fortsätter det. Efter att ha gjort färdigt generation VIII för Wilhelms farfar måste jag gå tillbaka till Wilhelm och sedan "zooma" in på hans farmor. Och sedan morfarn, därefter mormorn. Det blir ett himla hoppande fram och tillbaka.

Ansedlarna som min mor skrivit är prydligt numrerade med generation samt löpnummer, och att sortera om dem på småkvistnivå skulle föra med sig ännu mera bekymmer. 

Så jag vidhåller att jag vill ha detta som ett ändringsförslag.