Författare Ämne: Importera (gedcom) från Disgen  (läst 5284 gånger)

Christer Fasth

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Importera (gedcom) från Disgen
« skrivet: 2017-11-15, 20:46:05 PM »
Hej alla,
Jag är nybliven Genney-användare och har testat import av ett litet träd. Några tips/råd skulle jag behöva när det gäller källor respektive platser. Importen är via gedcom ver 5.5. Disgen version 2016.5

KÄLLOR. Min hierarki i Disgen är noggrann tycker jag: ex. Landsarkivet Lund/församlingsarkiv med beteckning/husförhörslängd/källa. Efter importen har Genney en lista med enbart källor. Under varje källa finns en nivå 'Ingen uppgift'. Där finns också knytningen till de personer som källan refererar till. Det kommer att röra sig om flera tusen källor där det verkar krävas handpåläggning. Frågan: Finns det något sätt att flytta min struktur till Genney?

PLATSER. Här bygger jag på strukturen i Disgen, kommun/församling/gård eller by eller torp. Efter import säger Genney att 0 platser importerats. Jag kollat med Genneys Platstolk och finner ändå några av mina platser. Inte alla. Frågan: Hur gör jag för att få med allt och få Genney att förstå?

Novemberhälsningar från Malmö
Christer Fasth

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Importera (gedcom) från Disgen
« Svar #1 skrivet: 2017-11-16, 10:14:47 AM »
Det del av hierarkin som exporteras av Disgen är källorna och hänvisningarna vilka följer med till Genney. De kategorier som finns förutom det i Disgen följer inte med, vad jag vet, och är inte Gedcom-standard. Genney använder förutom dessa även förvaringsplats som stöds av Gedcom.

Du kan läsa om källhanteringen i Genney här https://genny.se/content.php?rid=139

Platserna från Disgen kommer tyvärr inte heller med vid export.

Läs Svar #3 av konvertering med platstolken här https://genny.se/forum/index.php?topic=325.msg1318#msg1318
Det står också i hjälpen om hur man bäst konverterar med hjälp av platstolken.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-11-16, 10:55:02 AM »
Men visst är det så att i Genney 2 så kan man koppla en faktauppgift direkt till en källa, utan att det skapas en källhänvisning "Utan uppgift"? Så ser det i alla fall ut för mig i betaversionen. Därför vore det kanske värt för Christer att vänta med importen tills version 2 har släppts.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-11-16, 13:47:48 PM »
Det är ingen skillnad i v2 mot v1 i det avseendet utan beror på vilken inställning man har.
Det är en källhänvisning kopplad till händelsen även om den är tom och det beror på viss del hur gedcom-standarden är utformad.

Artikeln här förklarar hur det hänger ihop https://genny.se/content.php?rid=139

Christer Fasth

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-11-16, 19:41:15 PM »
Stort tack för snabbt svar!

KÄLLOR. Jag har följt ett upplägg från DIS tidning Diskulogen där Förvaringsplats hos mig är två nivåer (Landsarkiv + resp församlingarkiv), därunder källa (bok) t ex husförhörslängd, nederst hänvisning (AD bild & sida). Finns det inget sätt att med gedcom få Genney att 'förstå' litet mer? Det är ju inga problem för mig att lägga in 10-20 förvaringsplatser (lands/stadsarkiv). Däremot att justera några tusen källhänvisningar........................Frågan ställs därför att jag tycker att enda skillnaden är att jag har en nivå 'för mycket'.
PLATSER. Tack för beskrivningen, borde gå bra att följa den.

VH/Christer Fasth

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-11-17, 08:20:59 AM »
Finns det inget sätt att med gedcom få Genney att 'förstå' litet mer?

Problemet är att informationen om arkiv inte finns med i din gedcom-fil. De nivåer du nämner, Landsarkiv resp församlingarkiv, är att betrakta som mappar i Disgen och är väl gjorda för att man ska kunna organisera källorna för sig själv. De innehåller ingen information till skillnad från förvaringsplatser i Genney.

Det är också lite svårt att ge närmare råd utan att veta hur pass strukturerade dina källor är och hur du har angett dom.