Förslag 1:
Etiketter!
Jag skulle gärna se att det går att "tagga" media, dvs sätta etiketter (kallas även lables eller tags) på media-objekt.
Och att det sedan går att filtrera medialistan genom att välja eller välja bort olika taggar.
Det går redan att filtrera på video/ljud, bild eller dokument.
Jag tänker mig att dessa är att betrakta som en slags inbyggda etiketter.
Om man kunde komplettera dessa med användardefinierade etiketter som kan skapas, tas bort och fästas vid media i redigera-läget så skulle mediahanteringen bli hundra gånger bättre.
Samt ett gränssnitt där man kan välja vilka etiketter man vill visa.
Jag skulle t.ex. vilja skapa etiketter för porträtt, gruppfoton, bouppteckningar, kyrkböcker, platsbilder, mm mm
Ett media ska kunna ha flera etiketter samtidigt på sig.
Ett alternativ till detta vore att strukturera media-objekt i en användardefinierad trädstruktur.
Det skulle dock inte vara lika effektivt och kanske skulle det öka risken att folk blandar ihop media med filer som redan verkar vara lite svårt att greppa för många.
Förslag 2:
Strukturerade källor för media!
Varför inte knyta ihop media med den strukturerade källdatabas som redan finns? Så att man t.ex. kan knyta ett porträtt från porträttarkiv.se eller rötters porträttfynd med en hänvisning till en källa i dn vanliga källhanteringen.
Nu behöver man skriva in källa i beskrivningen, vilket kanske inte är optimalt.
Förslag 3 (bonus):
Sen som en bonus skulle det vara intressant att undersöka möjligheterna att åtminstone för de filtyper som stöder det, att genney kunde skriva ner beskrivning, källor mm i EXIF-data direkt i filen.
Samt även läsa in sådan data som redan finns i filen.
Det kan vara koordinater, datum, beskrivning, fotograf, copyright osv som finns i detta data.
Det bör dock vara valbart om man vill det som användare.
Kanske som en funktion enbart vid export av media (där man kan välja detta, samt välja vilka etiketter som ska exporteras.