Författare Ämne: Önskemål om funktion: urval i platstolk  (läst 3310 gånger)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Önskemål om funktion: urval i platstolk
« skrivet: 2017-12-18, 10:06:51 AM »
Hej!

Om det inte är så att jag helt missat att denna funktion redan finns, så skulle jag önska att man kunde göra ett urval av personer att sedan använda platstolken för. Jag har flera tusen platser att städa upp, och jag skulle nog hellre vilja börja inifrån och ut i mitt träd så att säga, snarare än från A-Ö.

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
SV: Önskemål om funktion: urval i platstolk
« Svar #1 skrivet: 2017-12-19, 09:30:07 AM »
...och när jag ändå håller på: en möjlighet att sortera listan i platstolken efter antal gånger orten förekommer!

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
SV: Önskemål om funktion: urval i platstolk
« Svar #2 skrivet: 2018-01-08, 09:54:14 AM »
Tja, jag fortsätter väl i samma tråd så blir min önskelista samlad!

• "Population" i kartläget borde kompletteras med senaste sökresultat (på samma sätt som personlistan). Det finns ju en rätt enkel workaround om man gör en grupp av sitt sökresultat, men ändå.
  • Ett släktträd borde kunna ritas upp på kartan ungefär på samma sätt som en levnadsbana. Både anor och ättlingar vore kul att se på kartan hur de breder ut sig. Det verkar finnas ungefär en sån funktion för dna-samband redan, men det vore kul att ha det för sin papperssläkt också! (med möjlighet till olika färger för olika generationer eller grenar kanske vore extra skoj?)
    En klurighet är förstås vilken ort man ska välja för personer som flyttat under sitt liv, men födelseort kanske är rimligt som default?